Organisation kväver innovation

Jonas
Gustafsson
DELA

En alltför organiserad och strukturerad tillvaro kan lätt stå i vägen för ett företags innovationsbenägenhet. Det menar professor Henry Mintzberg, McGill University, Montreal, som nyligen förärade företagsekonomiska institutionen vid Stockholms universitet med en föreläsning i ämnet innovation.

fnuttManaging to innovatefnutt är det dubbeltydiga namn professor Mintzberg har givit sin föreläsning. Med det menar han dels hur man ska använda management för att främja innovation i ett företag, dels hur man över huvud taget ska lyckas vara innovativ. Något som inte alltid är helt lätt.

Själv verkar Mintzberg anse att det inte står så bra till med det innovativa klimatet i företagen i dagens samhälle. Han pekar på ett antal punkter som han menar ofta står i vägen för skapandet av en innovativ miljö. Den första, och kanske viktigaste, är att många företag tänker för mycket på aktieägarnas väl och ve. Det gör att fokus i företagen ofta ligger enbart på det direkt mätbara, på det som syns i årsbokslutet.

– Ingen kan mäta värdet av en innovation. Ingen kan till exempel veta hur marknaden för en ny produkt kommer att se ut. Det är ju det som är hela tanken med en innovation, det är en ny oprövad sak, som inte är direkt mätbar, säger professor Henry Mintzberg.

Han menar också att ledarskapet i många organisationer motverkar en innovativ miljö.

– Dagens ledare förväntas uträtta mirakel. En person hålls ansvarig inför aktieägarna och ska ikläda sig rollen som hjälte. Men det är inte bara en ledare på toppen av en organisation som är innovativ. Alla i en organisation som är involverade i att driva fram en idé är innovativa.

– Det behövs en ny syn på ledarskap. Det måste ses som vårdande snarare än läkande, som ofta är fallet i dag. En ledare ska vara inspiratör snarare än strateg. Och ledaren kan inte bara sitta i toppen av organisationen. Han eller hon måste vara överallt i organisationen, vara med i alla delar av nätverket.

Stora organisationer har svårare för att vara innovativa. När de inte lyckas försöker de ofta organisera fram innovation. Men de som ändå lyckas vara innovativa gör det oftast för att de står i vägen så lite som möjligt för en innovativ miljö, menar Mintzberg.

– En anledning till att många företag inte lyckas vara innovativa är att de försöker organisera för innovation. De fokuserar för mycket på processer och struktur. För att ett företag ska vara innovativt krävs hängivna individer och en kultur som inte bromsar innovation.———–

3025

DELA