NY UNDERSÖKNING: Få företag hårt drabbade av krisen

Maria
Linde
DELA
Foto: Unsplash

Det är lätt att tro att Sveriges företagare har drabbats hårt av pandemin. I alla fall om man konsumerar nyheter. Men enligt en färsk undersökning har hälften av företagen inte drabbats överhuvudtaget.

– Hälften av landets små och medelstora företag har en oförändrad eller förbättrad omsättning. Och bara ett av tio har drabbats väldigt hårt när det gäller omsättning. Verkligheten skiljer sig från medias bild, konstaterar Jonas Fasth.

Jonas Fasth är förvånad över att inte fler företag har drabbats hårt av pandemin. Foto: Petter Sand.
Tillsammans med kollegan Viktor Elliot, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, har han undersökt vilken påverkan som pandemin har haft på svenska små och medelstora företag. För dem som har drabbats av krisen är det en minskad efterfrågan som orsakat den lägre omsättningen – inte sjuk personal eller uteblivna leveranser från underleverantörer.

Fasth och Elliot har också undersökt på vilket sätt som små och medelstora företag har hanterat krisen.

– De har vidtagit väldigt få åtgärder, vilket förvånar mig. Jag tror det beror på att vi inte är vana vid kriser i Sverige. När vi hamnar i kris så vet vi inte hur vi ska agera, säger Jonas Fasth.

Få innovationer och uteblivet distansarbete
Man säger att kriser är en god källa till uppfinningsrikedom. Men knappt några aktiviteter som små och medelstora företag har utfört under pandemin har varit kopplade till nya idéer.

– Det är extremt få aktiviteter som har haft med innovation att göra.

Åtgärderna har främst handlat om att förhindra smitta genom hygienarbete på arbetsplatser och social distansering. Men distansarbete är inte så utbrett som man kan tro.

– Bland de företag som jobbat aktivt för att förhindra smitta är det endast sex procent som har ökat nivån av distansarbete under krisen jämfört med innan krisen, säger Jonas Fasth.

– Distansarbete verkar vara ett storföretagsfenomen. I ett litet bolag kanske man inte upplever att risken för smittspridning är lika stor som i ett större bolag.

En majoritet av företagen som har drabbats värst av pandemin har trots stora utmaningar en positiv framtidssyn.

– De säger att de klarar sig ett bra tag framöver och att den omedelbara katastrofen inte står och knackar på dörren, säger Jonas Fasth.

Kontakta jonas.fasth@handels.gu.se

Om undersökningen
Under juni 2020 genomfördes 1000 telefonintervjuer med personer i företagsledande ställning i små och medelstora företag. Syftet med undersökningen är att ta reda på vilken påverkan covid-19-pandemin har haft på företagen samt vilka åtgärder de har vidtagit för att hantera situationen. En uppföljningsstudie kommer att genomföras. Ta del av rapporten.

Viktor Elliot har varit med och tagit fram undersökningen. Foto: Handelshögskolan, Göteborgs universitet.
——-

873

DELA