Ny teknologi ändrar spelreglerna

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2001:

Många branscher skakas om när ny teknologi blir tillgänglig. Villkoren förändras och om teknologin får genomslag ritas hela spelplanen om. Gert-Olof Boström, Umeå universitet, har undersökt detta i sin avhandling CAD Adoptation in the Swedish Architectural Industry.

Programvaran CAD, Computer Aided Design, utgjorde en innovation för arkitektbranschen när den slog igenom vid mitten av 1980-talet. Ritningar som tidigare ritats manuellt kunde nu framställas i datorn. Fördelarna var många – CAD underlättar kommunikationen, ökar tjänstekvaliteten och antalet nöjda kunder. Men för att ta till sig den nya teknologin krävs förändringar i organisationen. Och det var inte alla arkitektbyråer som var mogna för förändring.

Gert-Olof Boström finner en klar skiljelinje mellan de företag som valde att ta till sig den nya teknologin, och de som inte gjorde det. Större, formella företag som var benägna att förändras och växa blev CAD-användare. Informella småföretag blev det inte. I och med CAD ökade användarna sin produktivitet och skaffade sig därmed konkurrensfördelar gentemot icke-användarna. Boströms gissning är att distansen mellan de två grupperna inom arkitektbranschen kommer att fortsätta öka.

I de små företagen som inte använder CAD tenderar grundaren att fortfarande ha en stark roll. En möjlig förklaring till att den nya teknologin inte införts än är att de äldre företagarna är motvilliga att lära sig CAD. Men avsaknaden av ny teknologi behöver inte betyda att dessa företag är nere för räkning. Gert-Olof Boströms undersökning visar att medan CAD-användarnas kunder blir allt mer lojala, lyckas icke-användarna locka till sig nya kunder. Det tyder på att i en konstnärlig bransch som denna kan gamla meriter och traditionella metoder ibland väga minst lika tungt som innovationer.———–

980

DELA