NY FORSKNING | Så lär sig studententreprenörer av varandra

Maria
Gustafsson
DELA
Studenter lär sig av varandra framför en dator.
Inofficiella sociala sammanhang utanför klassrummet är en viktig del av att lära sig entreprenörskap. Foto: Canva.

Sociala interaktioner är bra för att lära sig entreprenörskap. Det visar tidigare Norsi-doktoranden Ragnhild Nordeng Fauchald i sin doktorsavhandling där hon har studerat lärandet som sker när erfarna studententreprenörer handleder mindre erfarna studententreprenörer.

Grattis till disputationen! Berätta om bakgrunden till din forskning.

– Mitt doktorandprojekt finansieras av Engage – Centre for Engaged Education through Entrepreneurship, som utrustar studenter inom högre utbildning med entreprenöriella verktyg och tankesätt för att lösa komplexa problem som världen står inför.

– Vi vet att entreprenörer skaffar sig ny kunskap och input till idéer genom att interagera med många olika typer av människor och aktörer. Och jag insåg snabbt att det även gäller entreprenörsstudenter. Jag såg ett tydligt exempel på detta i ett så kallat extracurricular-initiativ där mer erfarna studententreprenörer handleder mindre erfarna studententreprenörer. De sociala interaktionerna som uppstår i sådana initiativ spelar en stor roll för studententreprenörers lärprocesser. Och eftersom det finns väldigt lite litteratur om det i entreprenörskapsutbildningar, valde jag att skriva en avhandling som handlar om detta, så kallad peer learning.

Ragnhild Nordeng Fauchald. Foto: Norges Teknisk-Naturvetenskapliga universitet – NTNU.

Beskriv de viktigaste praktiska resultaten.

– Att lära sig entreprenörskap är en komplex, erfarenhetsbaserad process där mer erfarna entreprenörsstudenter kan hjälpa de mindre erfarna att utveckla sin förmåga att reflektera och ta till sig erfarenhetsbaserat lärande. Regelbundna handledningsmöten mellan erfarna och mindre erfarna studententreprenörer resulterar i att samtliga inblandade lär sig en hel del om entreprenöriella processer.

– Min forskning visar att både studententreprenörerna som handleder och de som blir handledda utvecklar sin förmåga att hantera komplexa lärandeprocesser. Dessutom lär de mindre erfarna sig mycket om idéutforskning i den tidiga fasen. De mer erfarna tillgodogör sig viktiga kompetenser kopplade till kommunikation och ledarskapsförmåga.

Är det vanligt att lärosäten erbjuder den här typen av informella lärandesituationer till sina entreprenörskapsstudenter?

– Det varierar mycket, men jag vill uppmana dem till att göra det, och bidra med finansiering. Det är viktigt att skapa låga trösklar till sådana här initiativ, som måste bygga på frivillighet för att lärprocesser ska ta fart. Utbildningar borde också plocka in peer learning i undervisningen.

Hur har Norsi-nätverket hjälpt dig i din doktorandutbildning och hur har du nytta av det nu när du har avslutat utbildningen?

– Forskarnätverket har varit mycket viktigt för mig. Jag gick bland annat kursen ”Emerging Perspectives in Entrepreneurship Education” där vi fick utveckla tankarna om våra bidrag till forskningsfältet. Relationerna jag har byggt inom Norsi är mycket viktiga för min forskarkarriär. Jag har nyligen skrivit en forskningsartikel tillsammans med två doktorandkollegor från Norsi-nätverket, som just nu granskas av en internationell tidskrift. Hur kul är inte det?!

Kontakta ragnhild.n.fauchald@ntnu.no

Artikeln är producerad i samarbete med Norsi.

Mer om avhandlingen och Norsi
Ragnhild Nordeng Fauchalddisputerade nyligen vid NTNU, Norge med avhandlingen Social interaction in student entrepreneurs’ experience-based learning processes. Under sina doktorandstudier deltog hon i forskarnätverket Nordic Research School in Innovation and Entrepreneurship (Norsi). Det är främst en forskarskola för doktorander i de nordiska länderna inom området innovation och entreprenörskap. Läs mer om Norsi.

14

DELA