Låt användarna betala
- Publicerad: 30 okt 2012,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 30 okt 2012,
- 3:26 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2012:
1-5 oktober genomfördes 2012 års Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum, det nionde i ordningen. Det övergripande ämnet var kommersialisering, hur man tar sin idé till marknaden. Några av underrubrikerna var riskkapital, statens roll samt crowdfunding – användarfinansiering.
Det riktigt surrade av förväntan i det näst intill fullsatta rummet när Esbris vd Magnus Aronsson, Randy Mitchell från U.S. Department of Commerce och statssekreterare Marita Ljung hälsade välkomna till forumdagen i Stockholm 1 oktober.
– Kommersialisering är ett viktigt ämne, där varje steg måste fungera på ett bra sätt. Vi ser positiva trender nu när det gäller nyföretagande, särskilt bland unga människor, sa Marita Ljung.
”Vanlig” crowdfunding går ut på att man donerar en summa pengar i ett blivande företag, och blir lovad ett omnämnande på deras webbplats eller ett exemplar av produkten när den är färdig. Det är, enligt Daboczy, ”så 2012”. Det som gäller nu är crowdfunding där man faktiskt får en del i företaget – så kallad equity crowdfunding.
– Vi har gått från att bara vara konsumenter till att vara delaktiga på ett helt annat sätt. Många vill vara en del av nästa stora grej, och kan tänka sig att satsa pengar för att få vara det.
En utmaning med crowdfunding är osäkerheten, speciellt när det börjar handla om lite större pengar. Det amerikanska företaget Crowdcheck försöker lösa detta genom att erbjuda grundliga kontroller av entreprenörer som söker privata investerare. Sara Hanks är medgrundare och vd för Crowdcheck:
– Det finns många fördelar med crowdfunding. Det är tålmodigt kapital, mer förlåtande än andra finansieringsformer. Man behöver inte ha ”rätt” kontakter eller befinna sig i någon av de heta branscherna för att få tillgång till pengarna.
Forumdagen följdes upp av en seminariedag i Stockholm 2 oktober. Efter det fortsatte den amerikanska delegationen norröver till Umeå för ett forum 3 oktober. Sista stoppet på turnén var Göteborg 5 oktober. I Umeå och Göteborg anslöt regionala medarrangörer och aktörer i innovationssystemen. Totalt hade vi över 750 deltagare i de aktiviteter som genomfördes under veckan.
Om Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum
Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum arrangeras av Esbri, Näringsdepartementet och U.S. Department of Commerce. Årets huvudpartners var Tillväxtverket och Vinnova, partner var Innovationsbron. Nätverkspartners var SACC USA och Venture Cup. Regionala medarrangörer var Chalmers, Connect väst, Göteborgs universitet, Umeå kommun och Umeå universitet. Mediepartner var Entreprenör.
Mer om årets forum, inklusive webb-tv från den första dagen, finns på www.esbri.se/sweden-us-2012 På esbribloggen.blogspot.com finns flera inlägg från alla tre orterna. Under veckan använde vi hashtaggen #sweus på Twitter.———