Kreativ forskning krävs

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2010:

Forskare är i regel självständiga individer som drivs av sina visioner. Behöver de pushas att vara kreativa? Och kan en forskningsledare överhuvudtaget stimulera kreativiteten inom en forskargrupp? Lisa Olsson ställer frågorna i sin licentiatuppsats i psykologi med titeln Leadership and Creativity in Research Groups. Hon konstaterar att kreativa forskningsresultat kan ligga till grund för innovationer och annan samhällelig nytta. Därför är det viktigt att undersöka hur ledarskap utövas, och kreativiteten påverkas, inom forskargrupper. Olssons studier av biomedicinsk och bioteknisk FoU visar att ledarna kan främja kreativiteten, främst genom sin expertis och sociala förmåga. Det handlar om att bistå med expertkunskaper, koordinera gruppens forskning och dela ut uppgifter där lösningen inte är given. Bra forskningsledare visar även omsorg om sina medarbetare, initierar externa kontakter och främjar självständighet. Lisa Olsson är verksam vid Göteborgs universitet.

Kontakta lisa.olsson@gri.gu.se———–

2524

DELA