Innovation i fokus för årets forum

Åse
Karlén
DELA
Martin Kenney, Randy Mitchell och Sara Modig. Foto: Johanna Hanno.

En kortare version av denna artikel publicerades i Entré nr 3, 2011:

26-30 september genomfördes Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum 2011. För åttonde året i rad kom ledande entreprenörskapsexperter från USA över till Sverige för att dela med sig av sin kunskap, lyssna och knyta kontakter. Och precis som förra året blev det en turné med tre stopp: i år i Stockholm, Umeå och Göteborg.

— Den amerikanska handelsbalansen är lite ur balans för tillfället, konstaterade William Stewart, chargé d’affaires på amerikanska ambassaden i Stockholm.

Han var en av de inledande talarna när Sweden-U.S Entrepreneurial Forum drog igång i Stockholm 26 september. Trots det besvärliga ekonomiska läget var han optimistisk: till ungas handlingskraft, och till möjligheterna för fruktbara utbyten mellan Sverige och USA. Samma optimism uttrycktes av många andra talare. USA är Sveriges femte största exportmarknad, och vi kan lära mycket av varandra.

– Sweden-U.S Entrepreneurial Forum är en viktig plattform för nätverkande. Här utvecklas både affärer och policy, sa Catharina Håkansson Boman, statssekreterare på näringsdepartementet.

Evenemangets övergripande tema var innovation. Hur skapar man en innovationspolicy i världsklass? Hur finansieras innovation? Och hur kan man öka innovationskapaciteten hos individer, i företag och samhället i stort? Det var några av de frågeställningar som ventilerades under veckan.

Randy Mitchell, U.S. Department of Commerce, har varit med och arrangerat en stor mängd entreprenörskapsforum runt om i världen. Det är bara i Sverige som forumen blivit en årligen återkommande angelägenhet, och Mitchell menade att det beror på den särskilda energi som finns här. Han kunde också se att en positiv förändring av entreprenörskapsklimatet har skett i Sverige under de senaste åren.

– Jag får ofta frågan om vad som är det hemliga framgångsreceptet bakom USAs entreprenöriella ekosystem. En viktig ingrediens är det som forskaren Amar Bhidé kallar ”venturesome consumption”, riskvillig konsumtion. Det handlar om att som enskild konsument, företagare eller offentlig aktör bidra till ny teknikutveckling genom att våga chansa på en ny produkt.

– Ni som är entreprenörer bör vara medvetna om att den amerikanska staten är ganska riskvillig. Ni kan se oss som en potentiell kund, sa Randy Mitchell.

-Martin Kenney är verksam vid University of California, Davis. Han förvarnade om att han är professor – och därmed en aning mer kritisk.

– Innovationspolicy och entreprenörskapspolicy innebär nödvändigtvis inte samma sak. Man måste fundera över vilken typ av innovationer vi vill ha, vilka vi har haft tidigare, och vilka vi sannolikt kommer få, sa han.

Kenney menade att USA inte har alla svar, men att landet i alla fall har lyckats på vissa punkter. Stora summor har investerats i universitetsforskning, affärsänglar och riskkapitalister uppmuntras, och lagstiftningen stödjer entreprenörer.

– Dilemmat för Sverige lyder: Hur får vi fram mer entreprenörskap utan att samtidigt förlora det som är så bra i vårt samhälle?

Randy Mitchell och Martin Kenney deltog också i en panel tillsammans med Sara Modig, ämnesråd på näringsdepartementet, samt Företagarnas vd Elisabeth Thand Ringqvist. De diskuterade bland annat riskvillighet i Sverige, det amerikanska SBIR-programmet, och betydelsen av ny teknik.

– Vi jobbar på att utveckla en mer riskvillig attityd, varje dag. I utformningen av en svensk innovationspolicy kombinerar vi lärdomar från USA med hur systemet ser ut i Sverige och inom EU, förklarade Sara Modig.

-Elisabeth Thand Ringqvist pekade på att den tekniska utvecklingen går så fort att lagstiftningen inte hänger med. Den utbredda användningen av smarta telefoner och fenomen som crowdfinansiering är två exempel som de flesta av oss inte förutsåg för fem år sedan.

– Den som utvecklar appar till mobiltelefoner blir dubbelbeskattad. Och det finns en attityd att alltid säga ”nej” först.

– När det gäller offentlig upphandling är de flesta företagare tveksamma. De tycker att det är alldeles för komplicerat. Proceduren skulle behöva bli betydligt smidigare, ansåg Thand Ringqvist.

Nästa talare var Clare Fairfield. Han har själv varit entreprenör, byggt upp utbildningar i entreprenörskap och jobbar nu med att förse entreprenörer med riskkapital. Fairfield talade om hur man kan skapa ekosystem för innovation, och betonade att det är en långsiktig process.

– Utbildning är ryggraden i ett hållbart innovationssystem.

– Många tror att riskkapital är en enkel lösning, eller att det går att kopiera Silicon Valley och Boston. Det är fel. Man måste utgå från de egna styrkorna, och bygga på dem. Däremot är det bra att studera erfarenheterna från USA, det kan man spara mycket tid och pengar på. Misslyckandet är den bästa läraren, sa Clare Fairfield.

Även Anders Flodström tror på utbildning och forskning som källor till innovation. Han har ett förflutet som universitetskansler, samt rektor för Linköpings universitet och KTH. I dag är han professor på KTH, ordförande i ESBRIs styrelse, och vice ordförande i European Institute of Innovation and Technology (EIT).

– Vi måste bli bättre på att mäta utkomsten av forskningen. Det handlar förstås om licensiering, patent och avknoppningar – men också om mer svårmätta fenomen som social innovation, kulturella förändringar och annat som påverkar våra liv, sa Flodström.

Kimberlie Cerrone är affärsängel i Silicon Valley. Hon investerar sina egna pengar i entreprenöriella team som hon tror på, vilket innebär att hon kan göra ”vilka dumheter som helst”. Hon är också en erfaren rådgivare och var bland annat inblandad i företag som Yahoo och Google på ett tidigt stadium.

– Som affärsängel får man tillbringa tid med de smartaste människorna i världen: entreprenörerna!

När såddkapital blir en bristvara ökar änglarnas betydelse. Deras investeringsspann ligger efter finansiering via familj och vänner, men före formellt riskkapital. Och enligt Kimberlie Cerrone har företag som får kapital och stöd från affärsänglar en betydligt högre överlevnadsgrad än andra företag.

– Ett entreprenöriellt ekosystem kan inte blomstra, eller bygga upp en stark venture capital-industri, om det inte finns en solid ängelbas i botten, sa hon.

Erik Straser är även han verksam i Silicon Valley, men som riskkapitalist på Mohr Davidow med särskild expertis inom cleantech. Han hyllade också entreprenörerna och menade att vi alla måste utmana oss själva att tänka lika stort som de gör.

– Många är entreprenöriella, men få är entreprenörer. En entreprenöriell person kan se möjligheter. Däremot krävs det en entreprenör för att mobilisera resurser och exploatera möjligheten, sa Straser.

Han konstaterade att det tar 8-10 år att bygga starka företag. Därför behövs ”tålmodigt kapital” – som dessutom är tillräckligt stort för att ta företaget genom alla faser.

Liksom Clare Fairfield avrådde Erik Straser från att försöka kopiera Silicon Valleys succémodell, men han menade att man kan fundera över hur det funkar där. Är det till exempel OK för en svensk toppchef på Ericsson att hoppa av för att dra igång ett nytt företag – och sedan återvända till sin anställning?

– I Silicon Valley hade han eller hon definitivt varit välkommen tillbaka.

-Sara Öhrvall leder avdelningen Global R&D på Bonnier. Hon delade med sig av sina erfarenheter av att verka i ett föränderligt medielandskap, och av att etablera sig i Silicon Valley.

– Vi måste ligga före marknaden, och våga visa våra produkter tidigt. Till exempel tog vi fram ett digitalt Ipad-magasin redan innan Ipaden hade lanserats, berättade hon.

För att kunna göra detta krävs ett inflöde av talang. Företag i startgroparna, forskare och – inte minst – nördar. Öhrvall framhöll också vikten av kommentarer från hängivna konsumenter.

– Fokusgrupper ska man undvika, de tar död på alla bra idéer. Det är väldigt svårt att omprogrammera våra hjärnor och tänka nytt.

Hon visade en bild på den första bilen som såg ut exakt som en hästdragen vagn. Det var bara hästen som saknades. Sara Öhrvall liknade detta vid att göra en digital publikation på samma sätt som en papperstidning, med den enda skillnaden att sidorna vänds genom att dra med ett finger över skärmen. Det vore inte så värst nyskapande.

För att öka inflödet av nya idéer, och vara med där det händer, startades ett R&D-kontor i San Francisco. Här fick det anrika familjeföretaget Bonnier en annan image.

– Vi uppfattas som små och spännande. Vi knackar på många dörrar och visst, det är många som inte öppnas. Det kan i och för sig ha att göra med att en del uttalar ”Bonnier” som ”boner”. Men ändå smittar självförtroendet i Silicon Valley av sig. Det gäller att tänka stort.

– Den viktigaste lärdomen för oss är nog att man inte kan tänka internationalisering som ”Vi börjar i Sverige, fortsätter med Norden, och sen får vi se…”. Då är konkurrenterna redan där.

– Som jag ser det har vi svenskar en fördel i vårt designkunnande. Man skulle kunna tro att den svenska konsensuskulturen är en nackdel, men jag upplever det inte så. Tvärtom innebär den svenska, ohierarkiska modellen med korta beslutsvägar att vi kan göra affärer snabbare, sa Sara Öhrvall.

-John Backus har grundat New Atlantic Ventures, ett riskkapitalbolag på den amerikanska östkusten som jobbar efter hockeylegenden Wayne Gretzkys gamla devis: ”I skate to where the puck is going, not to where it has been”.

Liksom Sara Öhrvall tror Backus på digitala medier som ett tillväxtområde. Han ser också möjligheter inom mobila tjänster och e-handel. Men för att en entreprenör ska få finansiering via New Atlantic Ventures gäller det att passera nålsögat.

– Finansiär och entreprenör måste passa ihop. Genom att ställa en rad frågor sållar vi fram dem som är rätt för oss: Är det en stor idé? Är det en bra idé? Är det rätt tid? Kan entreprenörsteamet klara det? Kan vi tillföra något?

– De flesta som vi finansierar vet hur man hittar rätt intellektuellt kapital, till exempel på universitet. Vet de inte det är de förmodligen inte rätt för oss. Vi vill jobba med entreprenörer som har gnistan och viljan att följa med företaget hela vägen. Vi är inte intresserade av medelmåttorna, vi vill ha de bästa, sa John Backus.

Sist ut under forumdagen i Stockholm var Tazeem Pasha. Hon är en av tre personer på Select USA som arbetar för att öka direktinvesteringarna på den amerikanska marknaden. Pashas budskap var klart och tydligt:

– USA välkomnar svenska företag med öppna armar. Det handlar inte om ett nollsummespel, utan om investeringar som gynnar båda länderna. Select USA är er ingång till den amerikanska marknaden, vi kan de stödprogram som finns och kan hjälpa er att navigera i regelverket.

Forumdagen följdes upp av en seminariedag i Stockholm 27 september. Därefter drog nästan hela den amerikanska delegationen vidare till Umeå 28 september och Göteborg 30 september. Där fortsatte diskussionerna tillsammans med aktörer i respektive innovationssystem. Totalt hade vi drygt 650 deltagare i de aktiviteter som genomfördes under veckan.

Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum arrangeras av ESBRI, Näringsdepartementet och U.S. Department of Commerce. Årets huvudpartners var Tillväxtverket och Vinnova, partners var Hamilton och PwC. Nätverkspartners var Företagarna och Venture Cup. Regionala medarrangörer var Chalmers, Dare, Göteborgs universitet, Umeå kommun, Umeå universitet och Västra Götalandsregionen. Mediepartner var Entreprenör. All info om årets forum finns på www.esbri.se/sweden-us-2011esbribloggen.blogspot.com finns flera inlägg från hela veckan.

119058

DELA