Forskare lär sig entreprenörskapa

Jonas
Gustafsson
DELA
Engagerade deltagare i kursomgången 2009–2010. Foto: Johanna Hanno.

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2010:

Att vara forskare och entreprenör är två ganska olika roller. På doktorandkursen From research to business, R2B, får deltagarna bland annat lära sig hur man säljer sin produkt eller tjänst. Nyligen träffades det här läsårets studenter för sista gången.

Vem är min kund? Hur säljer jag min produkt eller tjänst? Och hur skaffar jag de resurser som behövs för att kommersialisera min forskning? Det är några av frågorna som R2B-deltagarna har brottats med under läsåret. Syftet med kursen är att erbjuda doktorander på lärosäten över hela landet en möjlighet att utveckla en affärsplan kopplad till sin forskning.

R2B finansieras av Vinnova och genomförs av Esbri, i internatform. Under läsåret träffas deltagarna på fyra workshops. Däremellan kommunicerar de via webben, både med varandra och med lärarna på kursen. Varje workshoptillfälle fokuserar på en eller flera frågeställningar, relaterade till kommersialisering och affärspotential. Under ett års tid arbetar doktoranderna med sina affärsidéer, tillsammans med bland andra erfarna professorer från Stanford University och London Business School, samt med svenska entreprenörer och investerare. Huvudlärare på kursen är Lena Ramfelt, som till vardags håller till bland annat på Stanford University.

– Doktorander är ofta insocialiserade i mönster som ser väldigt annorlunda ut från att vara entreprenör. Det vi försöker göra är att få dem att tänka mer som entreprenörer. En viktig del är att våga kliva utanför sin bekvämlighetszon. Bland annat när det kommer till att kontakta kunder. Eller till att presentera sin idé utan en massa imponerande referenser till vetenskapliga artiklar och konferenser, säger hon.

En annan viktig faktor är uthållighet. Som entreprenör gäller det att fortsätta kämpa, även i stark motvind. Man kan till exempel inte sitta hemma på kammaren och vänta på att en finansiär ska ringa tillbaka av sig själv.

– Att vara entreprenör är inte ett 100-meters lopp, det är ett maraton.

– Den tredje och viktigaste faktorn är passion. Man måste vara så upprymd över vad man kan ge världen med sin idé, att man inte bryr sig om att 99 av 100 personer inte tror på en.

Lena Ramfelt gör ingen hemlighet av att hon har trivts i studenternas sällskap.

– Jag gör inte bara saker för sakers skull. Jag måste känna att jag får något ut av det. Jag har fått väldigt mycket energi av att umgås och samtala med studenterna på R2B.

Det här läsåret har 20 doktorander gått kursen. De är spridda över hela landet: Från Luleå tekniska universitet i norr till Lunds universitet i söder. Drygt hälften av deltagarna har utländsk bakgrund, som till exempel Sandra Kliknaite som kom till Sverige från Litauen som utbytesstudent. Hon fortsatte sedan som doktorand vid Lunds universitet.

– Det bästa med kursen är att man ”tvingas” till handling. Annars är det lätt hänt att låta saker rinna ut i sanden. Här har man varit tvungen att leverera. Och när man väl har börjat göra saker, blir det ofta en snöbollseffekt. Sedan har det varit fantastiskt att lära känna alla andra kursdeltagare. Jag har fått massor med bra tips för att förverkliga min affärsidé, säger Kliknaite.

– En annan fantastisk sak har varit närheten till så många smarta och engagerade människor. Om man till exempel har ställt en fråga till en av lärarna på kvällen, så har man ofta haft svar via mejl morgonen efter. Medan jag sov, har de alltså tagit reda på svaret på min fråga. Då skäms man nästan. Att de ser så seriöst på det här och ger av sin tid, det mest värdefulla de har, blev en väckarklocka för mig.

Förutom att de utrustas med verktyg för att skapa företag av sina forskningsidéer, bygger doktoranderna även ett omfattande nätverk. De får träffa och lära känna både offentliga och privata aktörer som arbetar med kommersialisering och nyttiggörande av forskning. Erfarna entreprenörer och investerare från olika branscher bjuds in för att ge doktoranderna feedback på idéer och presentationer.

En av dem som varit involverad i R2B sedan starten är Marc Michels. Han har varit engagerad både som lärare och som feedback-person.

Under året har kursdeltagarna lärt sig en hel del om försäljning, något många av dem inte hade så bra koll på innan. Det är delvis Michels förtjänst. Han har bland annat hållit i ett kursmoment där doktoranderna genom rollspel fått öva på att sälja en penna till varandra.

– Alla har fantastiska idéer, men innan den här kursen visste de inte så mycket om försäljning. Vi har försökt få dem att tänka på det. Även om de inte ska bli försäljare själva, behöver de veta vad som krävs av en bra säljare. På R2B får de träffa människor med stor erfarenhet, som har byggt upp och sålt företag, eller som har investerat pengar i företag. De får riktiga frågor och blir bättre förberedda på hur det ser ut när de kommer ut i verkligheten, för att exempelvis skaffa kapital.

– Det en riskkapitalist eller affärsängel vill veta är: Hur säljer vi produkten, vem är kunden, hur kommunicerar vi med kunderna och hur gör vi exit, säger Marc Michels.

Han sticker inte under stol med att det även finns ett egenintresse i hans deltagande. Kanske kan det till och med bli frågan om en investering i något av doktorandbolagen?

– En del av mitt intresse i att vara här är att träffa studentföretagarna i ett tidigt skede. Jag har hört en del idéer som jag gillar. Kanske finns det något man kan tjäna pengar på i slutändan.

R2B startades av Esbri tillsammans med Vinnova hösten 2008. Vinnovas generaldirektör, Charlotte Brogren, var också inbjuden som middagstalare under denna avslutningsworkshop.

– Det är kul att vara här, och kul att se alla som inte bara vill bedriva viktig forskning, men också göra den tillgänglig för samhället. En del, till exempel en del politiker, tror att forskningen är det svåra och att företagandet är enkelt. Men det handlar inte om lätt eller svårt, det handlar om olika färdigheter.

– Det ni lär er här är viktigt, oavsett om ni startar företag, fortsätter inom akademin eller börjar arbeta i ett stort eller litet företag, sa Charlotte Brogren till doktoranderna.

Läs mer på www.esbri.se/r2b———–

3829

DELA