Envis FoU ger resultat

Jonas
Gustafsson
DELA
Pardis Nabavi forskar om innovation och entreprenörskap ur ett nationalekonomiskt perspektiv. Hon la fram sin avhandling Innovation and Productivity – A Microdata Analysis vid KTH i mars. Foto: Jonas Gustafsson.

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2015:

Ett företags geografiska läge är avgörande för innovationskraften. Att kontinuerligt satsa på innovation är en annan framgångsfaktor. Det visar Pardis Nabavi i sin avhandling. Hon har också undersökt i vilken utsträckning avknoppningar ärver innovationskraft från sina moderföretag. Det visar sig inte vara helt självklart att de gör det.

Med hjälp av registerdata från bland annat SCB har Pardis Nabavi studerat alla individer i Sverige, deras företag och innovationer.

Hennes resultat visar att företag som ligger i en storstadsregion och kontinuerligt ägnar sig åt innovationssatsningar är mest framgångsrika (mätt i produktivitetstillväxt). Det handlar alltså både om att internt ha kapaciteten att ta emot avancerad kunskap, och om att ha nära tillgång till den kunskapen.

– Företag som inte har kapacitet att ta emot avancerad kunskap, tjänar inget på att finnas i storstaden. De kan helt enkelt inte dra nytta av kunskapen. Företag som kontinuerligt håller på med innovation, men befinner sig utanför storstadsregionerna, växer – fast inte lika snabbt som storstadsföretagen, säger Pardis Nabavi.

Hon har också undersökt exporterande företag. Och resultaten blir liknande: Företag i storstadsmiljö är mer produktiva än andra, här i den meningen att de skapar fler nya exportprodukter och patent. Tendensen stärks ytterligare om företagen dessutom satsar kontinuerligt på innovation.

– Exporterande företag är en spännande grupp. Genom att klara av att verka på en utlandsmarknad är de redan bättre än många andra företag. Sedan kan det också vara så att de blir ännu bättre genom att finnas utomlands. Att de lär sig genom att exportera.

En nyckel till framgång verkar alltså ligga i att kontinuerligt syssla med innovation.

– Innovation kostar mycket, och det kan ta lång tid innan man får tillbaka pengarna. Det gäller att ha en långsiktig syn på det. Att lägga ner innovationsansträngningarna under ett dåligt år kan kosta på. Det tar tid att komma tillbaka i gängorna.

Nabavi har också intresserat sig för spinoff-företag och deras moderbolag. Tidigare forskning har visat att avknoppningar har bättre överlevnadschanser jämfört med ”vanliga” nya företag. Pardis Nabavi kommer fram till att det geografiska läget spelar en roll även här: Avknoppningar som verkar i en storstadsmiljö har högre överlevnadschanser än de som verkar utanför storstäder. Ett annat resultat är att avknoppningar från exporterande företag lyckas bättre än andra avknoppningar.

Nabavi har fördjupat sig i data på individnivå, med uppgifter om hur länge personer har varit anställda, i vilka företag. Hur länge grundarna av en spinoff var anställda i moderföretaget visar sig påverka överlevnaden. Ju längre anställning, desto längre överlever företaget.

– Även vilken roll man hade i moderföretaget spelar in. Det är bara grundare som hade en ledningsroll i moderföretaget som tar med sig kunskap om innovation. Det verkar som att ”vanliga” anställda inte har tillgång till den typen av kunskap.

– Eftersom anställningstiden i moderföretaget påverkar avknoppningens överlevnad, kan det vara svårt att tillskansa sig kunskap från innovation. Innovationserfarenhet är inget man får över en natt.

Pardis Nabavi lyfter gärna fram den sistnämnda studien om vad avknoppningar ärver från sina mödrar. Samtidigt påpekar hon att området är nytt och att det behövs mer forskning innan några slutgiltiga resultat kan fastställas. Men några slutsatser vågar hon sig ändå på.

– Rörlighet på arbetsmarknaden är viktigt. Kunskap sprids när anställda går vidare. Och det behöver inte vara dåligt för moderföretaget heller att en anställd går vidare. Det lämnar plats för en ny medarbetare, som kan föra med sig ny kunskap, säger Pardis Nabavi.

Kontakta pardis.nabavi@indek.kth.se———–

3149

DELA