Diana dödar myter om kvinnors företagande

Åse
Karlén
DELA

Kring kvinnliga företagare och riskkapital florerar en rad myter och halvsanningar. De amerikanska forskarna i Diana-projektet vill istället ta reda på sanningen. 15 maj presenterade de färska forskningsresultat i ESBRIs föreläsningsserie Estrad.

— Riskkapital är inget man bara går ut och samlar in, man måste anstränga sig för att jaga rätt på det. Därför valde vi jaktgudinnan Diana som symbol för vårt projekt, berättade professor Candida Brush.

Och det verkar som om kvinnors jakt på riskkapital är extra mödosam. Syftet med Diana-projektet är dels att undersöka tillgång och efterfrågan på riskkapital, dels att jämföra manliga och kvinnliga företagares tillväxtambitioner. Huvudfrågan är varför kvinnliga företagare får en oproportionerligt liten del av riskkapital-kakan.

De fem professorerna i Diana-projektet har formulerat åtta myter om kvinnliga företagare och riskkapital. En myt är att kvinnor föredrar att driva små mysiga, hobby-baserade företag. Men det stämmer inte, menar Patricia Greene.

– I en undersökning av 900 kvinnliga företagare uppgav 80 procent att de ville växa – snabbt. Och de sökte även finansiella medel för tillväxten. I snitt ansökte varje företag om 2,5 miljoner dollar.

Andra fnuttförklaringarfnutt till varför kvinnor inte kan driva snabbväxande företag är att de är oerfarna, dåligt utbildade och saknar förmåga att handskas med pengar. Även dessa är myter, enligt Diana-forskarna. Myter som det är viktigt att ta död på en gång för alla.

– Entreprenörskap ses numera som något centralt för tillväxt och välfärd. Beslut om investeringar i entreprenörskap borde därför inte grundas på myter, utan på sanningar, sa Elizabeth Gatewood.

Ett längre referat från föreläsningen finns på www.esbri.se/referat_visa.asp?id=10

Du kan hämta en rapport från Diana-projektet – kostnadsfritt –här.———

6021

DELA