CORONAKRISEN: ”I samma gäng mår vissa bra och andra dåligt”

Maria
Linde
DELA
Foto: Gwen O/Unsplash

Coronapandemin har varit ett hårt slag i ansikten på många som livnär sig på att stå på scen. Vad händer med kreativiteten när allt ställs in? Och hur påverkar pausen gruppdynamiken?

Tomma arenor, scener och biosalonger över hela landet, ja världen. Tobias Malm, tidigare bandmedlem och numera forskare inom lärande och identitet på Stockholms universitet, ser både utmaningar och möjligheter med den långa pausen som pandemin skapar för många kreatörer.

Tobias Malm. Foto: Clément Morin
– Jag känner verkligen med de artister som hade inplanerade turnéer under året och som fått ställa in många veckors jobb. Det är förödande för inkomsterna, säger han.

Uteblivna inkomster som en följd av inställda turnéer och inspelningar är en sida av krisen. Att inte få möta publiken är en annan. För många kreativa personer är mötet en stark drivkraft och den djupa meningen med skapandet. När mötet uteblir under en lång period kan känslan vara att man förlorar en del av sin identitet.

Tobias Malm tror att den långa pausen slår olika bland individer.

– Längre pauser kännetecknas av att saker och ting polariseras och man börjar fundera på vem man är och vad man känner är meningsfullt. Vissa kan ha svårt att finna mening i att vara kreativ när de inte får möta sin publik. För andra är det skönt med en paus från det sociala.

Artister, skådespelare och andra som lever på sin kreativitet är även entreprenörer, enligt Tobias Malm. Kreatören är den skapande delen av identiteten och entreprenören älskar att möta sin publik.

Förmågan att röra sig mellan de olika identiteterna är central för att kunna leva på konsten. Man behöver iklä sig olika hattar beroende på situation – i vissa perioder är man mer av det ena än det andra.

– Det är vanligt att man känner en ambivalens kring identiteterna – är jag kreatör eller entreprenör? Och den känslan förstärks nu under coronapausen. Då uppstår behovet av att sätta en etikett på sig själv, säger Tobias Malm.

Förmågan att skifta identiteter försämras alltså under längre pauser. Många riskerar nog att dra entreprenörshatten så långt över huvudet att den blir svår att få av; ”Jag är en person som står på scen” – en självbild som förstärkts i och med pandemin. Det blir svårt att känna mening och glädje när spelningar och föreställningar ställs in, helt enkelt för att de inte får göra det de upplever att de är – att stå på scen. Den långa pausen är förödande för självbilden.

Musiker och skådespelare som i stället dragit kreatörsmössan långt över öronen mår förmodligen väldigt bra nu, anar Tobias Malm.

– De har oceaner av tid till skapande och produktion, inspirerade av pandemin och världsläget. Dessutom slipper de pressen att uppträda.

Den bestämda uppfattningen om vem man ”är” kan ha ett pris.

– I samma gäng mår vissa bra och andra dåligt. Identiteterna förstärks och olikheterna förtydligas. Coronapausen ger utrymme för reflektion: Vad håller vi på med? Vill vi fortsätta? Det riskerar att leda till många konflikter och spänningar i en grupp.

– Under den långvariga pausen blir det tydligt vilka gruppmedlemmar som utvecklat förmågan att röra sig emellan identiteterna under en period. De med en stark entreprenörsidentitet behöver nu hitta vägar där de kan känna sig till freds med att vara kreatör under ett tag, säger Tobias Malm.

SÅ HÅLLER NI IHOP UNDER KRISEN:
– Jobba på att bli mer än ”bara” kollegor. Grupper som har ett starkt vänskapsband har lättare att hålla ihop i kriser.
– Bredda din självbild – du är både kreatör och entreprenör. I kristider behövs de olika identiteterna mer än någonsin.
– Se pausen som en övergående fas och utforska gruppens kreativitet. Vad kan ni skapa tillsammans?

Kontakta tobias.malm@smi.se

Läs också intervjun med Tobias Malm om svårigheterna med att gå från kreatör till entreprenör.———

1422

DELA