Nu sätts även politikernas entreprenörskap under lupp. Framför allt syns då en kreativ problemlösning och ett förändringsarbete – knutet till partiarbete eller till de olika nätverk som politikerna verkar i.
Enligt författarna till boken Politikens entreprenörskap – kreativ problemlösning och förändring är det inte fråga om ett nytt fenomen, utan om något som aktualiserats allt mer. Både för att entreprenörskapsbegreppet har blivit poppis, och för att synen på politiken har förändrats. I dagens nätverkssamhälle är det mer än bara politiska beslut som styr. För att vi ska förstå dagens politiska verksamheter på ett bättre sätt vill författarna därför lansera begreppet politiskt entreprenörskap.
I bokens första del synliggörs partientreprenörerna, normentreprenörerna, det politiska innovationssystemet samt policyentreprenörerna. Entreprenörskapet, i det här fallet, omformar idéer och normer till nya kombinationer som omsätts i tanke, ord och handling.
I bokens andra del visas flera aktuella exempel på entreprenöriella politiker, skolreformens konsekvenser för ett politiskt entreprenörskap, relationen mellan företag och offentliga marknader samt ett ”negativt” entreprenörskap i upphandlingar.
Avslutningsvis diskuteras vad de politiska entreprenörerna har för ansvar och vem som kan utkräva ansvar av vem i ett entreprenöriellt samhälle som präglas av governance snarare än direkt styrning. Diskussionen är högaktuell i dagens omställning av offentlig sektor.
Marie-Louise von Bergmann-Winberg och Elin Wihlborg är redaktörer. Därutöver medverkar ytterligare sju forskare från Mittuniversitetet och Linköpings universitet.