Är kreativa personer entreprenörer eller enstöringar? Leder kreativitet till lycka eller lidande? Och har klassens ljus de ljusaste idéerna? Många frågor om kreativitet får svar i ny bok.
Alla vill vi vara kreativa. Och alla har vi bilder av vem som är kreativ, och i vilket sammanhang. Kreativitet – teori och praktik ur psykologiska perspektiv innehåller forskningsbaserad kunskap om den åtråvärda kreativiteten.
Boken tar ett helhetsgrepp om kreativitetsfenomenet. Den har dessutom ambitionen att inspirera läsaren att använda sina nya kunskaper: ”Du kan göra kreativa saker i det lilla eller i större skala, var du än befinner dig”. Insprängt i texten finns olika utmaningsrutor, för att stimulera det kreativa tänkandet.
Bokens olika delar handlar bland annat om individens personlighet, motivation och känslor, om hur hjärnan fungerar och kopplingen till intelligens, och om utveckling av kreativitet hos unga och äldre. Andra avsnitt granskar miljöns betydelse, konst och vetenskap, samt metoder för att mäta och öka kreativitet.
Kreativitet är nära besläktat med innovationsförmåga, och författarna menar att det är fruktbart att inte hålla isär begreppen i organisatoriska sammanhang. Utan kreativitet, ingen innovation. Men kreativiteten behöver omsättas i en innovation för att komma till nytta för organisationen. Ett kreativitetsfrämjande ledarskap kan leda till en mer innovativ organisation – och samtidigt en mer välmående personal, konstaterar författarna.