Varumärken kan betyda mycket. Som individer använder vi dem för att skapa identitet och mejsla fram vår ställning på sociala skalor. För företag kan de vara skillnaden mellan framgång och konkurs.
Varumärkenas ekonomiska betydelse har ökat. I dag kan de stå för tre fjärdedelar av ett stort företags börsvärde. Ändå har de inte fått så mycket uppmärksamhet inom forskningen kring entreprenörskap och ekonomisk tillväxt.
När man undersöker hur nya företag byggs upp, fokuseras det gärna på finansiering och tekniska innovationer. Immateriella tillgångar som varumärken och patent hamnade länge i bakvattnet. Men att skydda och nå ut med sina fina tjänster eller produkter är såklart en stor del av företagandet. Här har varumärket sin plats inom entreprenörskapsforskningen. Det är en av poängerna i Entreprenörskap och varumärken.
Redaktörerna Mats Larsson, Mikael Lönnborg och Karin Winroth menar att varumärket är ett extremt viktig konkurrensmedel, och även ett sätt att hantera osäkerheten i exploaterandet av nya möjligheter. De skriver bland annat att ”Oavsett om varumärken upplevs som positiva eller negativa är de intimt förknippade med nästan all konsumtion och produktion i samhället”.
Många av författarna har sin tillhörighet på Södertörns högskola, inom ämnen som kulturgeografi, företagsekonomi och turismvetenskap. Men även lärosäten som Uppsala universitet, Handelshögskolan i Stockholm och Göteborgs universitet är representerade.