Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Titel:

Entreprenöriellt lärande i skolan

Författare:

Balli Lelinge & Pär Widén

Förlag:

Studentlitteratur

Utgivningsår:

2014

ISBN:

978-91-44-10483-6

Entreprenöriellt lärande i skolan

Hur ska vi förstå och närma oss entreprenörskap i utbildningen? I Entreprenöriellt lärande i skolan samsas sju universitetslärares erfarenheter, forskning och reflektioner kring ämnet. Författarna har blandad bakgrund, flera med koppling till pedagogik. I inledningskapitlet konstaterar redaktörerna Balli Lelinge och Pär Widén att entreprenörskap i utbildningen inte är någon fluga. Begreppets historia sträcker sig från ett OECD-dokument publicerat 1989, via Lissabonstrategierna till de nya läroplanerna som kom 2011. Ett kapitel i boken handlar om förhållandet mellan kort- och långsiktiga mål, samt om betydelsen av innovations- och imitationsförmåga. Ett annat om hur en skolmusikal kan användas som exempel på entreprenöriellt lärande. I ett tredje funderar författarna kring vad som händer när humanistiska honnörsord som lek, estetik och kreativitet blir centrala begrepp inom entreprenörskap.

Samarbeta med Esbri

För en hållbar tillväxt och stärkt konkurrenskraft.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Forskningsnyheter om innovation, entreprenörskap och småföretagande varannan vecka.

Mest läst

Sök

Arkiv