Agglomeration, kluster och entreprenörskap är tre krafter att räkna med. De kan öka dynamiken i en region, och höja graden av ekonomisk utveckling. Kina och Indien är två exempel på länder som lyckats, enligt redaktörerna till en ny bok.
Agglomeration, Clusters and Entrepreneurship. Studies in Regional Economic Development samlar bidrag från ett 30-tal forskare, verksamma i Europa, Nordamerika, Asien och Australien. Redaktörer är Charlie Karlsson, Börje Johansson och Roger Stough.
De konstaterar att entreprenörens roll har blivit allt viktigare i och med inträdet i informationsåldern. I kluster och agglomerationer samlas företag inom besläktade områden, och det är positivt för både nyföretagandet och tillväxten. Därför är det viktigt att förstå mer om hur entreprenörskap, kluster och agglomeration samspelar och formar den ekonomiska geografin.
Boken innehåller en hel del fallstudier. Bland annat diskuterar Iréne Bernhard och Elin Wihlborg hur offentliganställda agerar som entreprenörer när nya e-tjänster introduceras i skolvärlden. Flera kapitel analyserar förekomsten och framväxten av mediekluster. I ett av dem gör författarna en djupdykning i Texas som betydelsefullt centrum för produktion av film, tv, reklam och spel.
Det sista kapitlet är skrivet av Kristina Nyström. Hon har granskat 23 OECD-länder och finner att tunga regelverk kring företagande har en hämmande effekt på nationers entreprenörskap.