Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Sök

Titel:

A General Theory of Entrepreneurship – The Individual-Opportunity Nexus

Författare:

Scott Shane

Förlag:

Edward Elgar

Utgivningsår:

2003

ISBN:

1-84376-382-6

A General Theory of Entrepreneurship – The Individual-Opportunity Nexus

I sin bok A General Theory of Entrepreneurship placerar Scott Shane sambandet mellan individen och affärsmöjligheten i centrum. Han menar att helhetssynen saknas inom entreprenörskapsfältet, och att de flesta forskare tenderar att betrakta en isolerad del av entreprenörskapsprocessen. Detta vill Shane ändra på. Han utvecklar därför en konceptuell ram för hela processen. I den kopplar han ihop psykologiska och demografiska faktorer, industriella och makroekonomiska förhållanden, upptäckten och exploateringen av affärsmöjligheten samt entreprenöriella resurser, strategier och organisationsmönster. Han summerar också Kirzner respektive Schumpeters perspektiv på entreprenörskap. Slutligen identifierar han en rad områden som behöver beforskas ytterligare. Bland annat efterlyser han mer forskning om affärsmöjligheternas ursprung, innovativa kvaliteter och vinstgenerering.

Samarbeta med Esbri

För en hållbar tillväxt och stärkt konkurrenskraft.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Forskningsnyheter om innovation, entreprenörskap och småföretagande varannan vecka.

Mest läst

Sök

Arkiv