Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.
Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alla.
I juni 1999 genomfördes en internationell konferens om regionalpolitik i svenska Fiskebäckskil. Boken Regional Policies and Comparative Advantage är resultatet av de konferensbidrag som presenterades och diskuterades då. Börje Johansson, Charlie Karlsson och Roger Stough har agerat redaktörer och fogat samman de olika artiklarna till en helhet. De två sistnämnda redaktörerna konstaterar i bokens inledande […]
”Entreprenörskap är medlet och målet är utveckling”. Citatet inleder Entreprenörskap och utveckling, skriven av Ann-Christin Sundnäs, Anders Kjellman och Henriette Eriksson. Boken har två övergripande syften. Den ska dels vara en introduktion till vetenskapsområdet entreprenörskap, dels illustrera företagandets roll i samhället. Författarna tar upp entreprenörskapsforskningens utveckling, finansiering av småföretag, regional dynamik och mycket mer. I […]
Understanding Enterprise, Entrepreneurship and Small Business ger en bred bild av ämnet entreprenörskap och småföretagande. Boken är indelad i tre delar där den första handlar om begreppet ”företagsamhet”. Författarna Simon Bridge, Ken O’Neill och Stan Cromie diskuterar frågor som ”Vad är företagsamhet?”, ”Varför är det viktigt?” och ”Varför är vissa människor mer företagsamma än andra?” […]
Ledordet i Entrepreneurship: New Perspectives in a Global Age är kontext. Bokens redaktörer Anne de Bruin och Ann Dupuis, som också skrivit de flesta kapitlen själva eller tillsammans med andra forskare, vill spegla entreprenörskap i olika sammanhang. Både i olika geografiska miljöer – grannskap, städer, nationer – och i olika sociala miljöer – familjer, arbetsplatser […]
Är småföretag viktiga? Frågan måste förstås ur ett evolutionärt perspektiv, skriver Zoltan Acs som är redaktör för boken Are Small Firms Important? Their Role and Impact. Därefter svarar han ”ja”, av två huvudsakliga anledningar. För det första är småföretag viktiga för att de bidrar med innovationer som förändrar teknologin och ökar produktiviteten. För det andra […]
I Japan är det vanligt att de stora företagsledarna börjat arbeta på sina företag direkt efter utbildningen och sedan blivit befordrade i takt med att deras kunskap och erfarenhet ökat. Hidemasa Morikawa har i boken A History of Top Management in Japan studerat det japanska företagssystemets egenart. Han jämför familjeägda företag med dem som har […]
Om affärsutvecklingen i Ryssland, Östeuropa och Kina handlar boken The New Entrepreneurs of Europe and Asia. Där undersöker fjorton forskare ekonomiska mönster och karaktäristiska drag hos entreprenörer i post-socialistiska länder. Författarna använder sig av de samhällsvetenskapliga disciplinerna för att identifiera kriterier för överlevnad och framgång för småföretag i olika miljöer. Bokens första del är en […]
Innovationer är nödvändiga för att småföretag ska klara sig i den globala ekonomin. I Innovation and Small Enterprises in the Third World kombinerar författarna teoretiska insikter med fallstudier genomförda på småskaliga företag i utvecklingsländer. Tonvikten har lagts på teknologiska förändringar i småföretagskluster. I boken används en bred definition av begreppet innovation, för att understryka att […]
On the Road to Entrepreneurship Policy är en av delarna i en serie som handlar om entreprenörskaps- och småföretagarpolitik, och som ges ut av Forum för småföretagsforskning (FSF). Författarna Anders Lundström och Lois Stevenson ger en översiktlig analys och beskrivning av hur olika ekonomier har skiftat från en traditionell SME-politik till en mer entreprenörsinriktad. Boken […]
Under 1990-talet började information och kunskap bli allt viktigare för den ekonomiska utvecklingsprocessen. I dag talar man om ”kunskapsbaserad ekonomi”, ett begrepp som speglar ekonomins snabba teknologiska och organisatoriska förändringar. Det finns ett stort behov av att omformulera konceptuella modeller för att bättre förstå och mäta marknadsprocesser, skriver Michael Peneder i Entrepreneurial Competition and Industrial […]
Alla innovationer genomgår två stadier; först måste någon komma med en ny idé, sedan måste någon (ofta en annan person än idékläckaren) implementera nyheten. Som regel är implementeringen den mest kostnadskrävande delen. En organisation som vill vara innovativ måste ha fungerande kanaler till idékällor utanför organisationen, och samtidigt måste det finnas bra intern kommunikation mellan […]
Den fjärde volymen i serien Advances in Entrepreneurship, Firm Emergence and Growth behandlar möjligheten till sekundär analys inom entreprenörskap och närliggande fält. Sekundär analys innebär att använda sig av redan existerande data, snarare än att göra nya undersökningar. Databases for the Study of Entrepreneurship är tänkt att vara ett slags uppslagsverk för forskare där det […]
Telefon: 08 458 78 00
E-post: info@esbri.se