Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Boktips

Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alla.

Om affärsutvecklingen i Ryssland, Östeuropa och Kina handlar boken The New Entrepreneurs of Europe and Asia. Där undersöker fjorton forskare ekonomiska mönster och karaktäristiska drag hos entreprenörer i post-socialistiska länder. Författarna använder sig av de samhällsvetenskapliga disciplinerna för att identifiera kriterier för överlevnad och framgång för småföretag i olika miljöer. Bokens första del är en […]

Innovationer är nödvändiga för att småföretag ska klara sig i den globala ekonomin. I Innovation and Small Enterprises in the Third World kombinerar författarna teoretiska insikter med fallstudier genomförda på småskaliga företag i utvecklingsländer. Tonvikten har lagts på teknologiska förändringar i småföretagskluster. I boken används en bred definition av begreppet innovation, för att understryka att […]

On the Road to Entrepreneurship Policy är en av delarna i en serie som handlar om entreprenörskaps- och småföretagarpolitik, och som ges ut av Forum för småföretagsforskning (FSF). Författarna Anders Lundström och Lois Stevenson ger en översiktlig analys och beskrivning av hur olika ekonomier har skiftat från en traditionell SME-politik till en mer entreprenörsinriktad. Boken […]

Under 1990-talet började information och kunskap bli allt viktigare för den ekonomiska utvecklingsprocessen. I dag talar man om ”kunskapsbaserad ekonomi”, ett begrepp som speglar ekonomins snabba teknologiska och organisatoriska förändringar. Det finns ett stort behov av att omformulera konceptuella modeller för att bättre förstå och mäta marknadsprocesser, skriver Michael Peneder i Entrepreneurial Competition and Industrial […]

Alla innovationer genomgår två stadier; först måste någon komma med en ny idé, sedan måste någon (ofta en annan person än idékläckaren) implementera nyheten. Som regel är implementeringen den mest kostnadskrävande delen. En organisation som vill vara innovativ måste ha fungerande kanaler till idékällor utanför organisationen, och samtidigt måste det finnas bra intern kommunikation mellan […]

Den fjärde volymen i serien Advances in Entrepreneurship, Firm Emergence and Growth behandlar möjligheten till sekundär analys inom entreprenörskap och närliggande fält. Sekundär analys innebär att använda sig av redan existerande data, snarare än att göra nya undersökningar. Databases for the Study of Entrepreneurship är tänkt att vara ett slags uppslagsverk för forskare där det […]

Ett företags långsiktiga framgång är beroende av om det utvecklas en samstämmighet mellan företagets kunskaper/resurser och omgivningens anspråk. Creating Value Through Skill-Based Strategy and Entrepreneurial Leadership av William Schulz och Charles Hofer baseras på djupgående fallstudier och analys av aktuella teorier inom entreprenörskap och strategiskt ledarskap. Boken vänder sig till såväl företagsledare som studenter och […]

”En företagerska är inte en ’kvinnlig företagare’ utan just en företagerska”, skriver Carin Holmquist och Elisabet Sundin i boken ”Företagerskan” med undertiteln ”Om kvinnor och entreprenörskap”. Och det finns faktiskt en hel del företagerskor: en tredjedel av alla nya svenska företag startas av en kvinna. Problemet är att de inte syns. Holmquist, Sundin och bokens […]

Vilken magisk åtgärd skulle kunna ersätta svälten och fattigdomen i utvecklingsländerna med en levnadsstandard liknande den i västvärlden? Enligt William Easterly har svaret på den frågan varit mången nationalekonoms heliga graal under de senaste femtio åren. De som trott sig ha funnit den rätta lösningen – i form av bistånd, investeringar i maskiner eller födelsekontroll […]

Snabbhet, innovativitet och rörlighet är viktiga egenskaper för de företag som vill lyckas – eller överhuvudtaget överleva – på en global, hårt konkurrensutsatt, marknad. Det skriver Dale Meyer och Kurt Heppard i Entrepreneurship as Strategy. I boken medverkar femton forskare med ett gemensamt budskap: ”Det traditionella strategiska tänkandet är dött – länge leve entreprenörskapet som […]

De två mastodontvolymerna i serien The Foundations of Entrepreneurship rymmer allt du vill veta om entreprenörskap och lite till. Redaktören Scott Shane har samlat ett stort antal vetenskapliga artiklar om entreprenörskap. Artiklarna har inordnats i fjorton avsnitt som vart och ett speglar en särskild dimension av den entreprenöriella processen. Uppkomsten och exploateringen av affärsmöjligheter, hur […]

Vad som behövs för framtidens entreprenörskap är en kombination av möjlighetssökande och vinstsökande entreprenöriellt beteende. Det menar redaktörerna till Strategic Entrepreneurship – Creating a New Mindset. De har sammanställt artiklar av forskare inom strategiskt ledarskap och entreprenörskap med avsikten att de båda fälten ska integreras. ”Strategiskt entreprenörskap” underlättar för företag att identifiera de bästa möjligheterna […]

Sök

Arkiv