Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Boktips

Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alla.

Ny informations- och kommunikationsteknologi (IKT) öppnar en värld av möjligheter. Det gäller inte minst för småföretag – och i synnerhet i utvecklingsländerna. Genom att utnyttja exempelvis e-handelssystem kan ett litet, lokalt företag bli en aktör på den globala marknaden. Banji Oyelaran-Oyeyinka och Kaushalesh Lal jämför i boken SMEs and New Technologies hur IKT påverkar småföretagens […]

Det är skillnad på entreprenörer och entreprenörer. Det menar Deniz Ucbasaran, Paul Westhead och Mike Wright i boken Habitual Entrepreneurs. De skiljer på förstagångsföretagare – noviser – och återfallsföretagare – ”vaneentreprenörer”. De gör också en åtskillnad mellan olika typer av vaneentreprenörer: serieentreprenörer som har ett företag i taget, och portföljentreprenörer som är involverade i flera […]

En omvandling från planekonomi till marknadsekonomi innefattar privatisering av den offentliga sektorn, många företagsstarter och skapandet av nya arbetstillfällen. Vilken betydelse har företagsamma kvinnor i denna process? Friederike Welter, David Smallbone och Nina Isakova diskuterar frågan tillsammans med 13 andra forskare i Enterprising Women in Transition Economies. Boken innehåller bland annat empiri från Uzbekistan, Litauen […]

Per Davidsson, Frédéric Delmar och Johan Wiklund har alla ägnat en betydande del av sin forskning åt små företags tillväxt. I Entrepreneurship and the Growth of Firms samlar de tre författarna ett antal av sina viktigaste bidrag inom området. Bokens tre avsnitt tar upp frågor som: vad karaktäriserar fenomenet småföretagstillväxt? Vad motiverar små företag att […]

Den traditionella innovationsmodellen går ut på att intern FoU resulterar i produkter som sedan säljs av samma företag som har stått för utvecklingen. Begreppet öppen innovation däremot, tar hänsyn till att företag hämtar idéer både externt och internt, på samma sätt som de använder både externa och interna kanaler för att nå marknaden. Termen myntades […]

Vilken roll spelar regionerna i vår globala ekonomi? Redaktörerna Arnoud Lagendijk och Päivi Oinas ställer frågan i Proximity, Distance and Diversity. Boken innehåller 15 kapitel från 23 internationella forskare. Närhet, klusterkontakter och lokal inbäddning ställs mot distans, externa relationer och mobilitet. Uppsalaforskarna Daniel Hallencreutz och Dominic Power bidrar med ett kapitel om uppbyggnaden av upplevelseindustrier […]

De fem initiativtagarna till forskningsprojektet Diana (se även artikeln på sidorna 8-9) är redaktörer för Growth-Oriented Women Entrepreneurs and their Businesses. Boken är indelad i två delar. Den första innehåller lägesrapporter om arbetsmarknaden och entreprenörskapet i sju olika länder. I Danmark, Norge och Finland står kvinnor för 25, 27 respektive 33 procent av de entreprenöriella […]

Förväntningarna på forskare, lärare och studenter är höga: de ska kommersialisera, avknoppa och göra affärer av sina akademiska kunskaper. Men de svenska universiteten och högskolorna är inte rustade för detta, menar Lars Bengtsson. De har varken resurser, kunskap eller en organisation som stödjer entreprenörskap. För många akademiker ter sig företagandet därför både främmande och skrämmande. […]

Över entreprenörskapsfältet svävar nationalekonomen Joseph Schumpeters ande, och många av dagens forskare verkar ha ett behov av att förhålla sig till hans läror på ett eller annat sätt. Schumpeter talade om entreprenörens framfart i termer av kreativ förstörelse – creative destruction. David Audretsch, Max Keilbach och Erik Lehmann vill i stället beteckna den entreprenöriella processen […]

Från Flåklypa Grand Prix till en verklig superbil. Ingeman Arbnor följer i sin bok ”Entreprenörskap i världsklass – Koenigsegg” utvecklingen av en spektakulär, svensk sportbil. Det är en berättelse om entreprenören bakom bilen – Christian von Koenigsegg – och om företagande som en konstart. Historien tar sin början när den femårige Christian ser den norska […]

Kreativitet är en underbar kraft, skriver Jan Rollof i inledningen till ”Ledarskap för kreativitet”. Boken handlar om hur man som företagare och ledare kan skaffa sig beredskap att samla in, välja och realisera idéer. Han menar att valen är centrala i kreativa och innovativa processer – idéer formar framtiden, och de mest genomtänkta valen ger […]

Varken superhjältar eller skurkar. Så kan man sammanfatta de högst normala människor som beskrivs i boken ”Narratives of Enterprise”. De råkar bara vara ganska företagsamma, och deras entreprenöriella handlingar är en viktig del av deras identitet. Författaren Simon Down har följt två entreprenörer på nära håll. Han beskriver hur deras relation utvecklas – de arbetade […]

Sök

Arkiv