Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.
Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alla.
Hur definieras innovation? Hur påverkar nätverk innovationsprocessen? Och hur styrs innovationsprocesser? Det är några av frågorna som Steve Conway och Fred Steward söker svar på i läroboken Managing and shaping innovation. De diskuterar också vad som gör en individ, ett team, en organisation, en bransch, en region eller ett land innovativt. Boken är disciplinöverskridande och […]
Entrepreneurship in Theory and Practice – Paradoxes in Play är först och främst en lärobok anpassad för introduktionskurser i entreprenörskap på universitets- och högskolenivå. Suna Løwe Nielsen, Kim Klyver, Majbritt Evald och Torben Bager börjar från början, men antar samtidigt en bred definition av begreppet entreprenörskap – det handlar inte bara om att starta företag. […]
Entreprenörskapsforskningens stora namn sedan länge är Joseph Schumpeter. Han ägnas också ett eget kapitel när Robert Hébert och Albert Link skriver entreprenörskapets historia i A History of Entrepreneurship. Men boken tar sin utgångspunkt långt tidigare, nämligen i fransmannen Cantillon som sägs vara den som myntade begreppet entreprenör. Författarna går sedan igenom ett antal ekonomiska tänkare […]
Södra Asien har utvecklats rejält under de senaste decennierna. Men trots att tillväxten har ökat och fattigdomen minskat i länder som Indien, Bangladesh och Pakistan, har området fortfarande världens största koncentration av fattiga. Ett stort problem är också de stora skillnaderna mellan olika länder och regioner – allt ifrån helt utvecklade områden med väststandard, till […]
För att bli en bra ledare krävs träning. Men det räcker inte, det gäller också att ha ett tajt grepp kring sitt eget lärande, och sitt eget sätt att tänka. En bra ledare är nämligen både sin egen och andras läromästare. Det menar Kjeld Fredens i Innovation og Ledelse – Hjernen som medspiller. Fredens är […]
David Colander har själv skrivit den här uppföljaren till sin och Arjo Klamers The Making of an Economist från 1990. Nu med tillägget Redux till titeln. Då som nu utspelar sig handlingen på amerikanska elitskolors doktorandutbildningar i nationalekonomi. Hur ser utbildningarna ut, och vad lär sig egentligen studenterna? Harvard, Princeton, Stanford och MIT är några […]
The Routledge Companion to Creativity tar upp många olika aspekter på hur vi kan förstå, och använda oss av, kreativitet. Redaktörerna Tudor Rickards, Mark A Runco och Susan Moger har bjudit in 38 medförfattare som behandlar teman som kreativitet och design, innovation och entreprenörskap, kreativitet och kunskap, samt kunskapsstyrning. Vi får också lära oss mer […]
Theodora Asimakou har intresserat sig för värdet av kunskap, och för innovationsstyrning i företag. I boken Innovation, Knowledge and Power in Organizations går hon igenom befintlig litteratur inom ämnet. Hon presenterar även sin egen forskning om kunskapsstyrning och innovation i ett teknikbaserat företag. Hennes fokus ligger på företagets funderingar kring kommersialisering, och hur dessa har […]
Vad har företagandet betytt för kvinnors möjlighet att bryta med traditionella roller i familjen och samhället? Det är en av frågorna som ställs i The Perspective of Women’s Entrepreneurship in the Age of Globalization. Boken tar upp vilka utmaningar och möjligheter kvinnors företagande står inför i olika typer av samhällen. Ett kapitel handlar om kvinnors […]
Innovation och teknikutveckling ses i dag som något positivt för samhället. Det leder till ekonomisk utveckling och bättre levnadsvillkor. Men bakåt i tiden har motståndet emellanåt varit starkt. Karl Marx menade att tekniska innovationer, med efterföljande ökning av produktiviteten, var ett hot mot arbetarna – deras värde skulle devalveras. Gilles Saint-Paul menar att det faktiskt […]
Entreprenörer ses ibland som vår tids alkemister. De skapar tillväxt, sysselsättning, nya produkter och branscher. Som de sedan raserar, enligt teorin om kreativ förstörelse. I Three Decades of Enterprise Culture – Entrepreneurship, Economic Regeneration and Public Policy ställs frågor som: Vem startar företag? Hur driver de sitt företag? Hur bidrar företagandet till ekonomin? Författarna Francis […]
Affärsänglar har fått mycket uppmärksamhet de senaste åren. En del menar att det är här pengarna finns, nu när många formella investerare drar åt sig öronen. Flera politiska initiativ har dragits igång för att främja ängelinvesteringar. Scott Shane har tröttnat lite på alla framgångshistorier som lyfts fram i medierna, och vill i stället belysa den […]
Telefon: 08 458 78 00
E-post: info@esbri.se