Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.
Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alla.
Samhällsentreprenörskap trotsar uppdelningen mellan privat, publikt och icke-vinstdrivande, och utmanar deras olika logiker. Samtidigt är det ofta en korsning mellan de tre sektorerna och involverar i stort sett hela samhället. I Societal Entrepreneurship tränger nio svenska entreprenörskapsforskare in i fenomenets mörka och ljusa sidor. De ger en bild bortom den som populariserats i medierna, där […]
Sveriges mest kända företagaranda måste vara den i Gnosjö, tätt följd av knalleandan i Sjuhäradsregionen. I boken Uthålligt företagande. Om regionala förutsättningar och förhållningssätt jämförs de båda ”andorna” med varandra, och med företagskulturen kring Siljan. Björn Brorström, Anders Edström, Torbjörn Ljungkvist och Margareta Oudhuis finner affärssinne i Sjuhärad, som bland annat innefattar Borås textilindustri. Gnosjö […]
I en tid av minskande resurser, dålig ekonomi och klimatförändringar kan bilden av en blomstrande framtid – som vi själva kan skapa och påverka – verka lockande. Philip Auerswald är en sann optimist, och ur en ekonoms perspektiv målar han upp just den bilden i The Coming Prosperity. How Entrepreneurs are Transforming the Global Economy. […]
Delar av The Value of Arts and Culture for Regional Development har tidigare publicerats på svenska under namnet Kulturens kraft för regional utveckling (SNS Förlag, 2010). Den är nu omarbetad, översatt till engelska och utökad med 13 nordiska bidrag. Redaktörerna Lisbeth Lindeborg och Lars Lindkvist bidrar själva med flera kapitel. Lindeborg berättar historien om hur […]
Kan entreprenörskap avhjälpa fattigdom? Daphne Halkias och Paul Thurman, redaktörer för Entrepreneurship and Sustainability, svarar tveklöst ja. Det enda sättet att lyfta människor ur fattigdom är att utveckla den lokala företagssektorn. Bistånd, välgörenhet och punktinsatser i all ära, men de kan aldrig göra skillnad på sikt. I boken lyfts en mängd insatser fram från såväl […]
Kunskap är det värdefullaste många företag har. Att utveckla och ha koll på sin kunskapsbas är därför givetvis av största vikt. Vad händer till exempel när anställda slutar, tar de med sig kunskapen eller finns det sätt att behålla den i organisationen? I boken med den svengelskklingande titeln Kunskapsöverföring & knowledge management diskuterar lundaforskaren Anna […]
1999 startade fem amerikanska professorer Dianaprojektet i syfte att synliggöra kvinnors entreprenörskap. Projektet fick stor uppmärksamhet och har under årens lopp vuxit till ett globalt nätverk. Flera internationella konferenser har hållits, och en rad böcker har publicerats. Karen Hughes och Jennifer Jennings står som redaktörer för den senaste, Global Women’s Entrepreneurship Research: Diverse Settings, Questions […]
I vår del av världen tar vi gärna för givet att länderna vi bor i styrs genom demokrati. På samma sätt tar vi nog för givet att våra arbetsplatser inte gör det. I Tillsammans – En fungerande ekonomisk demokrati funderar redaktör Bo Rothstein och sju bidragande författare kring detta: ”Varför är människors rätt till demokratiskt […]
Innovation har en aura av mystik omkring sig. Så inleder Roger Miller och Marcel Côté Innovation Reinvented: Six Games That Drive Growth. I boken vill de tona ner mystiken. De konstaterar att innovation finns inom alla branscher och i alla länder. Den formas inte av FoU, utan av förhållanden på den aktuella marknaden. För att […]
Innovation and Growth – From R&D Strategies of Innovating Firms to Economy-wide Technological Change heter en ny bok med redaktörer från forskningscentrumet Cesis: Martin Andersson (numera på Circle), Börje Johansson, Charlie Karlsson och Hans Lööf. Som titeln avslöjar handlar det om strategier kring FoU. Hur ser dessa strategier ut i företagen? Vad tjänar företagen på […]
Med Organizing Entrepreneurial Judgment – A New Approach to the Firm vill Nicolai Foss och Peter Klein fylla det gap de anser finns mellan forskning om entreprenörskap och nationalekonomisk forskning kring Företaget (theory of the firm). De menar att fälten skulle tjäna på att närma sig varandra i en entreprenöriell teori kring företaget. Det som […]
Man måste våga för att komma någonstans. Ibland lyckas man, men även ett misslyckat projekt kan leda till framgång. Det visar att man i alla fall har försökt, och vågat satsa på någonting. Det anser Britta Sjöström som arbetat både som frilansjournalist och som chef i egna och andras företag. I hennes bok Våga misslyckas: […]
Telefon: 08 458 78 00
E-post: info@esbri.se