Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.
Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alla.
Innovation and Growth – From R&D Strategies of Innovating Firms to Economy-wide Technological Change heter en ny bok med redaktörer från forskningscentrumet Cesis: Martin Andersson (numera på Circle), Börje Johansson, Charlie Karlsson och Hans Lööf. Som titeln avslöjar handlar det om strategier kring FoU. Hur ser dessa strategier ut i företagen? Vad tjänar företagen på […]
Med Organizing Entrepreneurial Judgment – A New Approach to the Firm vill Nicolai Foss och Peter Klein fylla det gap de anser finns mellan forskning om entreprenörskap och nationalekonomisk forskning kring Företaget (theory of the firm). De menar att fälten skulle tjäna på att närma sig varandra i en entreprenöriell teori kring företaget. Det som […]
Man måste våga för att komma någonstans. Ibland lyckas man, men även ett misslyckat projekt kan leda till framgång. Det visar att man i alla fall har försökt, och vågat satsa på någonting. Det anser Britta Sjöström som arbetat både som frilansjournalist och som chef i egna och andras företag. I hennes bok Våga misslyckas: […]
I Familjeföretagande: affärer och känslor bidrar 19 forskare med en aktuell kunskapsöversikt. Boken är indelad i tre delar: Organisering av familjeföretagande, ägarskiftets mänskliga ansikte samt spänningar och maktförhållanden i familjeföretag. Kapitlen handlar bland annat om familjedynastier, bolagsstyrning, kvinnors företagsidentitet, socialt kapital, ögonblickets magi och känsloregler. Författarna diskuterar svenska förhållanden med förankring i egen och internationell […]
Harvardprofessorn Edward Glaeser älskar städer. I Stadens triumf – hur vår största uppfinning gör oss rikare, smartare, grönare, friskare och lyckligare berättar han varför. Boken kom på engelska förra året och har nu översatts till svenska. ”Städer […] har drivit fram innovationer ända sedan Platon och Sokrates stod och munhöggs på en atensk marknadsplats”, skriver […]
Traditionell företagsvärdering utgår från historiska och förväntade kassaflöden. Men hur bär man sig åt för att värdera ett entreprenörsföretag som ännu inte fått några intäkter från sin första produkt? Frågan ligger till grund för David Audretschs och Albert Links Valuing an Entrepreneurial Enterprise. I boken går de igenom varför de gamla modellerna inte funkar på […]
Företagsekonomisk litteratur handlar ofta om att skapa konkurrensfördelar. Men hur vore det att i stället lägga lite krut på samarbetsfördelarna? Creating Collaborative Advantage handlar om de mjuka delarna av ekonomin: tillit, nätverkande, relationer och socialt kapital. Redaktörerna Hans Christian Garmann Johnsen och Richard Ennals har samlat bidrag från sammanlagt 24 forskare, verksamma i åtta länder […]
Det pratas mycket om hur satsningar på forskning är länkade till den ekonomiska tillväxten. Det pratas mindre om hur forskningen påverkas av ekonomin. Universiteten får allt tajtare budgetar, drar ner på antalet fast anställda och ställer höga finansieringskrav på forskarna själva. Risken, varnar Paula Stephan i How Economics Shapes Science, är att det leder till […]
Förlaget Edward Elgar ger ut stora mängder entreprenörskapslitteratur varje år. Både fristående böcker som bygger på ny forskning och bokserier där tidigare publicerade artiklar samlas och återtrycks. En av långkörarna är serien The International Library of Entrepreneurship. I de tre senaste volymerna hittar vi svenskar bland redaktörerna: Nummer 22, Nascent Entrepreneurship, har Per Davidsson, Scott […]
Förlaget Edward Elgar ger ut stora mängder entreprenörskapslitteratur varje år. Både fristående böcker som bygger på ny forskning och bokserier där tidigare publicerade artiklar samlas och återtrycks. En av långkörarna är serien The International Library of Entrepreneurship. I de tre senaste volymerna hittar vi svenskar bland redaktörerna: Nummer 22, Nascent Entrepreneurship, har Per Davidsson, Scott […]
Förlaget Edward Elgar ger ut stora mängder entreprenörskapslitteratur varje år. Både fristående böcker som bygger på ny forskning och bokserier där tidigare publicerade artiklar samlas och återtrycks. En av långkörarna är serien The International Library of Entrepreneurship. I de tre senaste volymerna hittar vi svenskar bland redaktörerna: Nummer 22, Nascent Entrepreneurship, har Per Davidsson, Scott […]
Företagare blir ofta rekommenderade att skaffa sig en närvaro på internet: att blogga, facebooka och twittra. Människorna i Annakarin Nybergs Digitalt entreprenörskap (Studentlitteratur, 2012) har startat sina företag genom att de börjat blogga. Boken baseras på intervjuer med bloggare som intresserar sig för foto, färg och form på olika sätt. Utan inledande kunskaper har entreprenörerna […]
Telefon: 08 458 78 00
E-post: info@esbri.se