Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.
Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alla.
I stället för att åka iväg på konferens och brainstorma fram idéer en gång om året kan innovation vara något som händer varje dag på ditt företag. Det anser författarna till boken Innovation as Usual, en lärobok i hur man integrerar innovativt tänkande i de anställdas vardag. Det handlar inte om att påverka människors tankesätt, […]
Vi behöver inte fler policyinitiativ för att stötta små och entreprenöriella företag. Vi borde snarare ägna oss åt färre satsningar – men med bättre utfall. Det hävdar Robert Blackburn och Michael Schaper, redaktörer till Government, SMEs and Entrepreneurship Development. De samlar bidrag från akademiker, praktiker och beslutsfattare, i syfte att öka förståelsen för vad en […]
Entreprenörskap är ett populärt ämne, både i och utanför akademin. I läroboken En bok om entreprenörskap ger Björn Bjerke en bred bild av ämnets historia, dess teoretiska utveckling och vilka definitioner som florerat i olika sammanhang. Författaren definierar själv entreprenörskap som ”företagsamt företagande”, något som han anser främst finns inom nystartade företag. Etablerade företag fortsätter […]
Småföretagen har ofta negligerats i den ekonomisk-historiska forskningen. Men i Sverker Jonssons bok Den svenska möbeltillverkningen 1850-1950 ges möbeltillverkningens historia ett ansikte. Läsaren får både ett brett branschperspektiv och inblick i enskilda bolag. Från 1800-talets tillverkning för husbehov till industrins genombrott på 1940- och 1950-talen, då tillverkningen under ett par år växte lite väl kraftigt. […]
Innovativa företag växer inte bara fram i vår rika del av världen. Även många utvecklingsländer har numera sin beskärda del av nyskapande entreprenörskap. I Innovative Firms in Emerging Market Countries lyfter författarna fram företagsexempel i länder som Argentina, Brasilien, Indien, Kina och Malaysia. De hittar både likheter och skillnader mellan länderna. En likhet är att […]
Modeindustrin är inte som andra. Trender existerar i gränslandet mellan produktion och konsumtion på ett sätt som skiljer den från andra branscher. Jenny Lantz menar att trenderna har en organiserande roll. De hjälper inköpare, tillverkare, formgivare och journalister att enas, i alla fall något sånär, om vilka färger och mönster de ska jobba med för […]
Framtidens marknad finns i utvecklingsländer, menar många. Men företag gör det väl enkelt för sig när de bara exporterar redan existerande produkter från sin egen hemmamarknad. För att skapa framgångar som slår globalt borde de i stället gå i motsatt riktning och innovera speciellt för, och i, utvecklingsländerna. Framtidens marknad ligger helt enkelt långt ifrån […]
I boken Kreativitetskoden säger sig författaren Nicolas Jacquemot ha hittat de sju viktigaste delarna till kreativitet. Det handlar enligt honom om nyfikenhet, inspiration, motivation, lekfullhet, hämningslöshet, ihärdighet och målfokusering. Alla delar är lika viktiga, och den som har tillgång till dem får också tillgång till hela sitt kreativa register. Han går igenom dem en och […]
I Entrepreneurship, Social Capital and Governance samlas bidrag från ett 30-tal svenska och utländska forskare. Temat är entreprenörskap, socialt kapital, styrning och tillväxt. Hur hänger de ihop? Och hur kan man via regional styrning få det sociala kapitalet och entreprenörskapet att förenas i ljuv tillväxt? Enligt författarna handlar det om komplexa relationer. Den policymakare som […]
Genom att låta oss fascineras av företagare från förr kan vi bli inspirerade till företagsmöjligheter i samtiden. I en ny bok på över 500 sidor gör nationalekonomen Anita Du Rietz en djupdykning i kvinnors företagsamhet. I boken Kvinnors entreprenörskap under 400 år tar Anita Du Rietz med läsaren på en historisk resa genom förvånande många […]
Vem ska du gå i säng med? Vilka värderingar är viktiga i ditt företag? Vilka metoder kan du använda för att generera smarta och användbara idéer? Hur vi gör affärer har förändrats i den nya ekonomin. Det handlar alltmer om integritet, att skapa varaktiga relationer och att göra etiska övervägningar. I Understanding Creative Business får […]
Bomullsspinnerierna mekaniseras, fabriker byggs och massproduktion av garn och vävda tyger påbörjas under 1800-talet, textilindustrins barndom. Framstegen har varit många, men sällan erkänts som innovationer. Tekniker för färgning, beredning, liksom nya kvaliteter och material, har hela tiden utvecklats och förbättrats. Dessa små och stegvisa produktinnovationer har studerats närmare av en grupp svenska textilforskare som fått […]
Telefon: 08 458 78 00
E-post: info@esbri.se