Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.
Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alla.
Att som doktorand välja ”rätt” forskningsmetod kan vara avgörande, och samtidigt innebära en stor utmaning. Redaktörerna Helle Neergaard och Claire Leitch vill erbjuda vägledning, särskilt till entreprenörskapsforskare, i boken Handbook of Qualitative Research Techniques and Analysis in Entrepreneurship. Tillsammans med ett tjugotal författare går de igenom för- och nackdelar med fem kvalitativa metoder för datainsamling […]
Hur kan man få fler småföretag att växa till ”mindre storföretag”? Forskaren Staffan Brege och företagsledaren Christer Öjdemark delar med sig av sina samlade erfarenheter i boken Internationalisering i en global värld – från innovation till marknadsledare. Utifrån tre svenska succéföretag – Envac, Systemair och Elekta – beskriver de internationaliseringens fem hörnstenar. Det handlar bland […]
Affärsänglar satsar sina egna pengar i nya startups. De agerar snabbare, kliver in tidigare och tar större risker än det formella riskkapitalet. Därför är de också extremt viktiga för den entreprenöriella ekonomin, menar John May och Manhong Mannie Liu. De är redaktörer för Angels without Borders – Trends and Policies Shaping Angel Investment Worldwide. Bokens […]
”Förmågan att gå från tanke till handling kännetecknar framgångsrika företagsledare”, skriver Krister Bredmar i Strategisk ekonomistyrning – Att leda för långsiktig tillväxt. Särskilt tydligt är det när det gäller långsiktig tillväxt, menar han. I boken går han igenom fyra viktiga områden som ofta innehåller en del spänningar: prissättning, resursförbrukning, uppföljning och lärande. Företagare som kan […]
Entreprenörskap kanske inte är det första man tänker på när det gäller familjeföretag. Ämnet var relativt obeforskat fram till i början av 2000-talet, enligt Kathleen Randerson, Cristina Bettinelli, Giovanna Dossena och Alain Fayolle. De är redaktörer för boken Family Entrepreneurship. Rethinking the research agenda, som reder ut hur kopplingarna ser ut mellan familj, individuella familjemedlemmar, […]
”Marknadsföring är lika mycket en konst som en vetenskap”, konstaterar Per Frankelius, Charlotte Norrman och Anders Parment inledningsvis i Marknadsföring – Vetenskap och praktik. De har skrivit en lärobok i marknadsföring som inte bara handlar om att sälja, utan även plockar in ekologiska och sociala aspekter. Allt handlar om att förstå kunden och vad som […]
De flesta organisationer kan nog skriva under på att de strävar efter en ”hållbar utveckling”. Men det är inte det enklaste att uppnå. Många faller på sina ständiga försök att anpassa sig. När förändringarna i omgivningen dundrar på, är kontinuerlig anpassning en naturlig reaktion. Men en sådan kortsiktig inställning kan straffa sig. Till exempel i […]
Hur hänger tillverkning och innovation ihop? Och hur kan ett land upprätthålla sin produktion, och samtidigt utnyttja sin innovationspotential? Boken Production in the Innovation Economy behandlar frågorna ur en amerikansk synvinkel. 2007–2009 förlorade USA två miljoner jobb inom tillverkningssektorn, vilket motsvarar 15 procent. I ett tvåårigt forskningsprojekt har MIT-forskare bland annat intervjuat amerikanska tillverkningsföretag som […]
Kapitlen i Developing, Shaping and Growing Entrepreneurship är framförallt skrivna av ett yngre forskargarde, verksamma vid europeiska universitet. Temat; att utveckla, forma och växa entreprenörskap, beskrivs i Friederike Welters förord som en evergreen som vi aldrig kan få tillräckligt med kunskap kring. Boken besvarar frågor som: Vilken roll spelar utbildning och forskning i utvecklingen av […]
Creativity rules! Det slår Tina Seelig fast redan i förordet till Insight Out: Get Ideas Out of Your Head and Into the World. I boken delar hon med sig av sina bästa knep för hur man kan gå från idé till implementering. Boken är uppbyggd kring författarens modell The Invention Cycle, där fantasi är startpunkten […]
Det finns en myt om att asiatiska länder – undantaget Japan – är duktiga på att imitera och pressa priser, men att innovation sker i andra delar av världen. Den myten tar Innovation Spaces in Asia effektivt kål på. Maureen McKelvey och Sharmistha Bagchi-Sen är redaktörer för boken som handlar om hur asiatiska kunder, institutioner […]
Vad är ett företag, vad är entreprenörskap, och varför är det viktigt? Magnus Henrekson och Mikael Stenkula ger sina svar i läroboken Entreprenörskap – vad, hur och varför? Genom årens lopp har entreprenören ömsom hyllats, ömsom hånats – allt enligt rådande tidsanda. I dag är nog de flesta överens om att ”både och” är bättre […]
Telefon: 08 458 78 00
E-post: info@esbri.se