Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Search

Boktips

Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alltid.

Hur hänger tillverkning och innovation ihop? Och hur kan ett land upprätthålla sin produktion, och samtidigt utnyttja sin innovationspotential? Boken Production in the Innovation Economy behandlar frågorna ur en amerikansk synvinkel. 2007–2009 förlorade USA två miljoner jobb inom tillverkningssektorn, vilket motsvarar 15 procent. I ett tvåårigt forskningsprojekt har MIT-forskare bland annat intervjuat amerikanska tillverkningsföretag som […]

Kapitlen i Developing, Shaping and Growing Entrepreneurship är framförallt skrivna av ett yngre forskargarde, verksamma vid europeiska universitet. Temat; att utveckla, forma och växa entreprenörskap, beskrivs i Friederike Welters förord som en evergreen som vi aldrig kan få tillräckligt med kunskap kring. Boken besvarar frågor som: Vilken roll spelar utbildning och forskning i utvecklingen av […]

Creativity rules! Det slår Tina Seelig fast redan i förordet till Insight Out: Get Ideas Out of Your Head and Into the World. I boken delar hon med sig av sina bästa knep för hur man kan gå från idé till implementering. Boken är uppbyggd kring författarens modell The Invention Cycle, där fantasi är startpunkten […]

Det finns en myt om att asiatiska länder – undantaget Japan – är duktiga på att imitera och pressa priser, men att innovation sker i andra delar av världen. Den myten tar Innovation Spaces in Asia effektivt kål på. Maureen McKelvey och Sharmistha Bagchi-Sen är redaktörer för boken som handlar om hur asiatiska kunder, institutioner […]

Vad är ett företag, vad är entreprenörskap, och varför är det viktigt? Magnus Henrekson och Mikael Stenkula ger sina svar i läroboken Entreprenörskap – vad, hur och varför? Genom årens lopp har entreprenören ömsom hyllats, ömsom hånats – allt enligt rådande tidsanda. I dag är nog de flesta överens om att ”både och” är bättre […]

I The Oxford Handbook of Creative Industries samsas forskare från fält som nationalekonomi, företagsekonomi, juridik, statsvetenskap och psykologi. Som man kan tänka sig är resultatet en antologi i den rätta bemärkelsen. Kapitlen i boken behandlar bland annat individuell kreativitet, hur kreativitet kan värderas, hur värde skapas i kreativa näringar, de kreativa näringarnas bidrag till ekonomin, […]

Många känner till internets historia i korta drag: Hur det började som ett militärt nätverk. Att sedan universitetsvärlden hakade på. Hur det organiskt växte till ett stökigt, världsomspännande jättenätverk. Men alla kringelkrokar på väg till den nuvarande kommersiella formen är nog inte lika kända. Eller vad vi kan lära oss av kringelkrokarna. I How the […]

Entreprenörskap och kreativitet. De två begreppen är minst sagt i ropet, kanske på gränsen till överanvända. Men hur hänger de ihop egentligen? Det reds ut i Handbook of Research on Entrepreneurship and Creativity. I inledningen slår redaktörerna Rolf Sternberg och Gerhard Krauss fast att både entreprenörskap och kreativitet har blivit omistliga i kunskapsekonomin, och ibland […]

Globalisering. Ordet har nästan fått eget liv, och därmed många olika innebörder. Inom ekonomi handlar globalisering till stor del om ökad internationell rörlighet av produkter, kapital, människor, idéer, information och kunskap. Charlie Karlsson, Urban Gråsjö och Sofia Wixe är redaktörer för Innovation and Entrepreneurship in the Global Economy. I introduktionskapitlet poängterar de att en stor […]

Boken Tillväxt består av fyra delar: tillväxtens rötter, tillväxtens anatomi, den svenska tillväxtens historia och tillväxtens framtid. Klas Eklund förklarar vad tillväxt ger oss i form av exempelvis förnyelse, och ett ”gott materiellt och tryggt liv för folkflertalet”. Men han tar också upp tillväxtrelaterade problem. ”Från att tidigare ha haft en tämligen okritisk inställning till […]

Hur skapar och underhåller platser sin konkurrenskraft? Frågan utreds i The Oxford Handbook of Local Competitiveness av ett 40-tal forskare och praktiker från USA och Europa. Redaktörerna David Audretsch, Albert Link och Mary Walshok hävdar att regioners särart avgör deras förmåga att möta global konkurrens och snabb teknologisk förändring. Förutsättningarna att konkurrera varierar mellan olika […]

Allt större hopp sätts till universitet och högskolor som tillväxtmotorer. Och allt fler lärosäten vill bli mer entreprenöriella. Men hur bär de sig åt? The Entrepreneurial University innehåller fallbeskrivningar från USA, Storbritannien, Sverige, Finland och Norge. Två lärosäten per land presenteras, en blandning av små och stora, nya och etablerade samt regionala och urbana skolor. […]

Search

Arkiv