Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Search

Boktips

Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alltid.

”Gamification”, att använda sig av mekanismer från dataspelsvärlden i andra sammanhang, är en begynnande revolution – menar vissa. Inte minst för hur vi arbetar, och för hur företag organiserar och marknadsför sig. I takt med att antalet dataspelare växer, har begreppet fått spridning. The Business of Gamification tar upp vad den spridningen innebär: Vilka är […]

Hur kan innovatörer och entreprenörer stöttas, i Sverige och Europa? I boken Institutional Reform for Innovation and Entrepreneurship: An Agenda for Europé identifieras nio viktiga områden där regelverket skulle kunna modifieras i syfte att bygga starkare entreprenöriella ekosystem: 1. Ägande, 2. Skatter, 3. Sparande, kapital och finansiering, 4. Arbetsmarknad och socialförsäkringar, 5. Produkt- och tjänstemarknader, […]

Affärsänglar är informella investerare som investerar privata pengar, men också tid och kunskap, i företag. De bidrar alltså på ett konkret sätt till företagens utveckling, men är inte alltid så lätta att fånga i forskningen. I Handbook of Research on Business Angels diskuteras skilda definitioner av affärsänglar, stereotypa kategoriseringar och svårigheter att mäta änglarnas inflytande. […]

Satsa på en portfölj av flera långsiktiga forskningsprojekt. Ta reda på hur vardagen ser ut för dina studieobjekt. Och se entreprenörskapsområdet som ett jättestort pussel, där ingen kan hitta svar på alla frågor. Det är några av råden till unga forskare i The Routledge Companion to the Makers of Modern Entrepreneurship med David B Audretsch […]

Kreativiteten har sin grund i barndomen och därför har skolan en viktig uppgift i att se till att vi behåller vår nyfikenhet genom livet. Det menar Ingmari Cantzler i Kreativitet. Vardagslivets kreativitet, kreativitet i företag och organisationer och kreativitet inom konstarterna. I boken jämför hon entreprenörens kreativitet med konstnärens. Hon hittar likheter men också skillnader, […]

Kvinnors möjligheter att engagera sig i entreprenörskap ser olika ut i olika delar av världen. Tidigare forskning har ofta fokuserat på mikronivån, men nu kommer allt fler studier om hur kultur, strukturer och institutioner påverkar kvinnors företagande. Forskarnätverket Diana International intresserar sig för kvinnors entreprenörskap. Forskarna samlas med jämna mellanrum på egna konferenser och har […]

Förutsättningarna för välfärdssystemet har förändrats på senare år. I takt med det har intresset ökat för olika former av hybridorganisationer. Social Entrepreneurship and Social Enterprises fokuserar på hur fenomenen socialt entreprenörskap och social innovation har utvecklats i de nordiska länderna. I inledningskapitlet konstaterar redaktörerna Linda Lundgaard Andersen, Malin Gawell och Roger Spear att ekosystemet för […]

Kina kliver nu in i en ny fas, där det gäller att gå från imitation till innovation. ”Made in China” byts ut mot ”Created in China”, och västvärlden bör vara beredd på en innovationsvåg från öst. Det skriver George Yip och Bruce McKern i China’s Next Strategic Advantage. From imitation to innovation. De menar att […]

Västvärldens kapitalism är i kris. Men det finns sätt att göra den mer innovativ, inkluderande och hållbar. Det anser författarna till Rethinking Capitalism. Economics and Policy for Sustainable and Inclusive Growth. I bokens kapitel diskuterar de problemen med moderna mainstreamteorier. De föreslår en rad lösningar på dagens ekonomiska problem, och menar att det krävs nytänkande […]

A Culture of Growth med undertiteln The Origins of the Modern Economy erbjuder en historisk förklaring till varför dagens ekonomiska landskap ser ut som det gör. Joel Mokyr kopplar samman ekonomisk historia med kulturutveckling och menar att många svar finns i det förmoderna Europa och i upplysningstiden. Den industriella revolutionen tog avstamp i innovationer som […]

Hur blir man en tunnelbana som kör taxi? Det låter som en omöjlighet, men Martin Sköld hävdar att de flesta små och stora företag, oavsett bransch, har outnyttjad potential som kan öka deras konkurrenskraft. I boken Dubbelt effektiv – Konsten att få mycket att bli mer genom att använda mindre förklarar han hur. Sköld konstaterar […]

Eric von Hippels senaste bok Free innovation handlar om konsumenter som utvecklar innovationer utan att få betalt av något företag. Boken har getts ut av MIT Press men går också, passande nog, att ladda ner alldeles gratis från författarens webbplats. Användardriven innovation är en växande företeelse, menar von Hippel, även om omfattningen av naturliga skäl […]

Search

Arkiv