Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Boktips

Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alla.

Contextualizing Entrepreneurship in Emerging Economies and Developing Countries utmanar den etablerade, västliga förståelsen av fenomenet entreprenörskap. Boken samlar forskningsbaserad kunskap från Etiopien, Rwanda, Mexiko, Bolivia, Pakistan och flera andra länder. Den handlar bland annat om vad som kännetecknar en etnisk minoritet, hur man motverkar könsstereotyper, crowdfunding i låglöneländer, samt familjeföretag i kaffebranschen. Perspektiven kommer både […]

Allt vi hör och läser i dag kan vara aprilskämt, även sådant som till synes är vetenskapsbaserat. Trollen finns överallt, på sociala medier givetvis men även på mäktiga presidentposter. Det är utgångspunkten för Larmrapporten – att skilja vetenskap från trams. I boken ger Emma Frans, forskare i epidemiologi, råd om hur man genomskådar vanliga myter […]

Vi pratar mer om innovation än någonsin. Det som tidigare mest var ett ämne för forskare och utvecklingsingenjörer är nu allmängods. Och alla är överens: Innovation är jättebra. Frågan är om allt prat och tyckande om innovation också innebär att vi innoverar mer än någonsin? Det är inte lika självklart, hävdar Alf Rehn i boken […]

Ett ungt forskningsfält är spretigt, med en mängd olika ämnen, infallsvinklar och metodval representerade. Med tiden blir det allt mer strömlinjeformat och prydligt. Entreprenörskapsforskningen har genomgått en sådan utveckling, och det är inte av ondo. Att ett ungt ämne mognar är helt naturligt. Men forskningen bör inte slå sig till ro, utan fortsätta att utforska […]

Ordet kontext har fått ökad popularitet de senaste åren, både i det svenska språket och inom entreprenörskapsforskningen. Boken A Research Agenda for Entrepreneurship and Context handlar om hur sammanhanget, exempelvis tid, plats, och social ställning, påverkar entreprenören. Det första kapitlet har den klargörande rubriken The context of contextualizing context och är skrivet som ett samtal […]

Forskningsfältet familjeföretagande har växt de senaste åren. Boken The Routledge Companion to Family Business gör en djupdykning i den senaste forskningsbaserade kunskapen. Vad vet vi om successionsprocesser i familjeföretag? Hur arbetar man med öppen innovation, styrning och socialt ansvar? Hur påverkar familjen sitt företag? Och vad händer när en konflikt blossar upp i styrelserummet? Det […]

Innovation har traditionellt setts som en manlig verksamhet, och inom forskningen har ett tydligt genusperspektiv saknats. Det är utgångspunkten för Research Handbook on Gender and Innovation. Redaktörerna Gry Agnete Alsos, Ulla Hytti och Elisabet Ljunggren skriver i inledningen att forskningen har börjat gro de senaste åren, men att fler studier inom området behövs. Forskningsfältet entreprenörskap […]

Svenska Sällskapet för Antropologi och Geografis årsbok, Ymer, har getts ut sedan 1881. Varje upplaga handlar om ett avgränsat ämne, där årets har fått titeln Genus och företagande. I boken samsas berättelser om manikyrister i 1910-talets Stockholm med fäbodjäntor och hästföretagare. Malin Gawell har följt fyra organisationer som arbetar för kvinnors rättigheter. Exemplen visar att […]

”Gamification”, att använda sig av mekanismer från dataspelsvärlden i andra sammanhang, är en begynnande revolution – menar vissa. Inte minst för hur vi arbetar, och för hur företag organiserar och marknadsför sig. I takt med att antalet dataspelare växer, har begreppet fått spridning. The Business of Gamification tar upp vad den spridningen innebär: Vilka är […]

Hur kan innovatörer och entreprenörer stöttas, i Sverige och Europa? I boken Institutional Reform for Innovation and Entrepreneurship: An Agenda for Europé identifieras nio viktiga områden där regelverket skulle kunna modifieras i syfte att bygga starkare entreprenöriella ekosystem: 1. Ägande, 2. Skatter, 3. Sparande, kapital och finansiering, 4. Arbetsmarknad och socialförsäkringar, 5. Produkt- och tjänstemarknader, […]

Affärsänglar är informella investerare som investerar privata pengar, men också tid och kunskap, i företag. De bidrar alltså på ett konkret sätt till företagens utveckling, men är inte alltid så lätta att fånga i forskningen. I Handbook of Research on Business Angels diskuteras skilda definitioner av affärsänglar, stereotypa kategoriseringar och svårigheter att mäta änglarnas inflytande. […]

Satsa på en portfölj av flera långsiktiga forskningsprojekt. Ta reda på hur vardagen ser ut för dina studieobjekt. Och se entreprenörskapsområdet som ett jättestort pussel, där ingen kan hitta svar på alla frågor. Det är några av råden till unga forskare i The Routledge Companion to the Makers of Modern Entrepreneurship med David B Audretsch […]

Sök

Arkiv