Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Storföretag är också entreprenöriella

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2005: Entreprenörskap finns inte bara i nya eller mindre företag, utan förekommer också i stora organisationer. Sådant så kallat corporate entrepreneurship, eller corporate venturing, intresserar Henri Schildt, Markku Maula och Thomas Keil. I artikeln Explorative and Exploitative Learning from External Corporate Venturing (Entrepreneurship Theory and Practice, nr […]

Dynamisk bioteknik skapar starka industrier

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2005: I The Economic Dynamics of Modern Biotechnology (Edward Elgar, 2004) har Maureen McKelvey, Annika Rickne och Jens Laage-Hellman samlat bidrag från ett tjugotal europeiska och amerikanska forskare. Temat kretsar kring hur idéer och ny kunskap inom bioteknologin, via marknadskrafterna, kan utvecklas till nya företag och industrier. […]

Nytänkande lönar sig för småföretagare

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2005: Företagare som vågar tänka i nya banor och ta risker lyckas bättre än traditionella småföretagare. Det är ett av resultaten i avhandlingen Strategiska resurser och långvarig lönsamhet – En resursbaserad modell för varaktiga konkurrensfördelar i små tillverkningsföretag. Ledare i lönsamma företag har en dynamisk syn på […]

Lyckad dejt skapar nya innovationer

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2005: I branscher med snabb teknologisk förändring och stark konkurrens kan det vara svårt för det enskilda företaget att hänga med. Samarbeten med andra organisationer kan då vara nyckeln till innovationerna. Detta är temat för Cassandra Marshalls doktorsavhandling. Ekonomie doktor Cassandra Marshall, Handelshögskolan i Stockholm, har lagt […]

Lärande prioriteras lågt av småföretagare

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2005: Ledare i småföretag har svårt att komma till en punkt där de sätter sig ner och reflekterar över den egna verksamheten. Det beror bland annat på att de istället fokuserar på mer akuta arbetsuppgifter. Det finns helt enkelt inte tid till reflektion. Småföretagsledare befinner sig i […]

Risken ligger i betraktarens öga

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2005: Entreprenörers risktagande ter sig paradoxalt. Den allmänna uppfattningen är att entreprenörer är mer riskbenägna än andra, men empirin stödjer inte detta. Förklaringen ligger i hur entreprenörerna själva uppfattar risken. Fredrik Lundell är verksam vid Högskolan i Skövde, men licentiatuppsatsen Accounting and risk – In the eyes […]

Kvinnors företagsidéer passar inte in i mallen

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2005: Färre kvinnor än män startar företag i Sverige. Orsaken är bland annat de könsstrukturer som påverkar hur kvinnor och män placeras in i fack på olika nivåer i samhället. Även när det gäller företagande. Det talas ofta om företagande som något könsneutralt, men det stämmer inte. […]

Kunskap kan rädda företag

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2005: Att medvetet satsa på kunskapsutveckling är ett sätt för företagen att överleva i den globala konkurrensen. – När företag systematiskt lägger fokus på kunskapsprocessen leder det ofta till förbättringar i alla led i organisationen, säger Sari Salojärvi som har skrivit sin avhandling på området. Företag med […]

Närhet till kunder viktigt för internetföretag

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2005: En stor del av Sveriges internetföretag ligger i Stockholms innerstad. Johan Jansson har i sin avhandling undersökt varför. Det vanligaste svaret från företagarna själva är att närhet till kunder spelar störst roll när de fattar lokaliseringsbeslut. Behovet av personlig kundkontakt är stort bland internetföretagen. Det beror […]

Samarbete framför konkurrens i nya inkubatorer

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2005: Under de senaste åren har en ny typ av fnuttnätverksinkubatorerfnutt vuxit fram. Det skriver Anne Bøllingtoft och John Ulhøi i artikeln The networked business incubator – leveraging entrepreneurial agency? (Journal of Business Venturing, nr 2, vol 20, 2005). De har, under sex månader, genomfört en etnografisk […]

Sök

Arkiv