Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Många skäl att samverka med forskning

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2009: Företag samarbetar med forskare av många olika anledningar. Den vanligaste är att de behöver hjälp med en innovationsprocess. Ett annat viktigt motiv är att ett universitetssamarbete kan leda vidare till andra värdefulla kontakter världen över. Anders Broström har intresserat sig för hur samverkan mellan forskning och […]

Risk bli fartblind vid utlandsetablering

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2009: Sverige är en liten marknad. För många svenska företag är det därför viktigt att lyckas utomlands. Tidigare erfarenhet av affärer i utlandet, liksom bra nätverk, är framgångsfaktorer som snabbar på internationaliseringen. Men det gäller att inte bli fartblind. Forskargruppen Inet består av forskare från Uppsala universitet, […]

Samordna satsningarna på tillväxtpolitik

Följande text publicerades även under vinjetten ”Åsikten” i Entré nr 3, 2009: -Mitt under den värsta ekonomiska krisen i modern tid startade den nya myndigheten Tillväxtanalys. Det blev en rivstart för myndigheten som ska utveckla tillväxtpolitik för att hantera kortsiktiga problem, och samtidigt bädda för en god utveckling på lång sikt. Globalt samordnade stimulansåtgärder lyckades […]

Barzun satsar vidare på miljöteknik

USA:s nya ambassadör i Sverige, Matthew Barzun, fortsätter sin företrädares satsning på företagande i miljöteknikbranschen. Det annonserade han på Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum 2009. Under parollen One Big Thing inledde förra amerikanska ambassadören Michael Wood en kampanj för att lansera svenska miljöteknikföretag för amerikanska riskkapitalister. Den satsningen fortsätter, meddelar hans efterträdare Matthew Barzun, om än i […]

Låg efterfrågan på offentlig rådgivning

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2009: Vilken efterfrågan på företagsservice finns bland nya och små företag? Det är en av de huvudsakliga frågeställningarna i Behov och betydelse av rådgivning till unga företag (FSF, 2009). I rapporten har drygt 2 800 företagare intervjuats. De allra flesta, cirka 80 procent, anger att de inte […]

Satsningar på kluster skapar tillväxt

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2009: Kluster är viktiga för att näringslivet ska stå sig i den globala konkurrensen. I regioner med bra klusterutveckling skapas fler innovationer, som leder till förnyelse och ekonomisk tillväxt. Det visar Örjan Sölvell i Clusters – Balancing Evolutionary and Constructive Forces (Ivory Tower Publishers, 2009). I boken […]

Företagare gillar att få hjälp från andra

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2009: Den finansiella krisen gör det viktigare än någonsin för entreprenörer att söka alternativa finansieringslösningar. Dessa alternativa lösningar går inom forskningen under samlingsnamnet finansiell bootstrapping. Det är lätt att tänka att finansiell bootstrapping enbart används som en sista utväg, i brist på kapital. I Use of financial […]

Nödvändig forskningssamverkan tar tid

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2009: För att förstå hur den ekonomiska tillväxten ska stimuleras, måste man bland annat beakta de långsiktiga effekterna av forsknings- och näringslivspolicys. Det är också viktigt med en bättre förståelse för hur industriell förnyelse och strukturomvandling går till. Det menar RIDE-forskarna Jens Laage-Hellman, Maureen McKelvey och Mattias […]

CIRCLE-grundare får eget specialnummer

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2009: En av CIRCLE:s grundare, professor Bjørn Asheim, har fått ett eget specialnummer av den vetenskapliga tidskriften European Planning Studies (nr 4, vol 17, 2009). Detta för att uppmärksamma hans 60-årsdag förra året. Gästredaktörer för specialnumret är Tone Haraldsen, Högskolan i Lillehammer, och Arne Isaksen, Universitet i […]

Mode är mer än bara kläder

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2009: Modeföretag är inblandande i mer än ”bara” ren klädproduktion. Själva modebiten handlar lika mycket om idéer, innovativ design, varumärkesbyggande och effektiva distributionskanaler, som det handlar om kläder. Det gäller särskilt i Sverige och andra högkostnadsländer, som trots omfattande outsourcing till billigare länder har behållit en stor […]

Sök

Arkiv