Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Kunders kunskap bidrar till innovationen

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2010: Lars Löfqvist intresserar sig för design- och innovationsprocesser i små, etablerade företag. I sin licentiatuppsats visar han att kunder spelar en viktig roll. Lars Löfqvist har lagt fram licentiatuppsatsen Innovation and Design Processes in Small Established Companies vid KTH. Han har undersökt sammanlagt 19 småföretag som […]

Könsstereotyper hindrar innovationer

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2010: Att tillvarata uppfinningar och idéer som är till nytta för samhället kan tyckas vara en självklarhet. Men vem förväntas skapa produkter? Och vilka produkter väljer vi att satsa på? Making ideas matter – Gender, Technology and Women’s Invention heter Ann-Christin Nybergs avhandling som bland annat tar […]

Modell mäter innovation

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2010: Mint, Mätinspiration för innovativa team, heter en ny modell för att mäta innovation. Den har utvecklats av bland andra Björn Regnell, professor i programvarusystem vid Lunds tekniska högskola. Modellen mäter inte kreativiteten hos en individ eller effektiviteten i ett lands innovationssystem, utan hur innovativt ett team […]

Nytt nätverk för unga forskare

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2010: På Småföretagsdagarna i Örebro lanserades ett nytt nätverk som vänder sig till unga, svenska entreprenörskapsforskare. Ett syfte med Ungt forskarforum, som satsningen kallas, är att underlätta kontakten mellan forskare, politiker och företagare. Bakom nätverket står Entreprenörskapsforum och forskarna Lucia Naldi, Internationella Handelshögskolan i Jönköping, Kristina Nyström, […]

Ny generation ryska entreprenörer

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2010: Utländska investeringar i Ryssland utgör fortfarande en bråkdel av utländska investeringar i östeuropiska länder. Men det finns en ny generation företagare, utbildade på handelshögskolor av västerländsk modell i Ryssland, som skulle kunna ändra på det. Det menar Oksana Green, som doktorerar på en avhandling i sociologi. […]

Reklamarna sena att hoppa på IT-tåget

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2010: Reklambranschen var överraskande långsam att utnyttja de nya möjligheter till marknadsföring som internet förde med sig. Det lämnade utrymme åt en rad nya aktörer. Filosofie doktor Markus Bugge undersöker hur teknologisk förändring och socioekonomiska villkor påverkar innovationslandskapet. Avhandlingen Creative Distraction, the Digital Transformation of the Advertising […]

Trots krisen ser framtiden ljus ut

Referat från seminarium i Göteborg 30 mars 2010 Rapport från ett seminarium om läget i Västra Götaland: 30 mars 2010 samlades forskare, politiker och representanter från näringslivet till ett seminarium på temat ”Västra Götalands framtid står på spel – vad ska det satsas på?” Trots det tuffa läget hade deltagarna tilltro till framtiden. Regionen har […]

Utökad professorskompetens i Jönköping

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2010: Högskolan i Jönköping har fått tre nya professorer i företagsekonomi. Leona Achtenhagen och Ethel Brundin är inriktade på entreprenörskap och affärsutveckling, medan Helene Ahls inriktning är lärande och genus. 1 januari 2010 utnämndes Helene Ahl till professor vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping. Hon […]

Akademi och policy måste prata mer

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2010: Vinnovas forskningsprogram Innovationssystemsforskning om FoU och tillväxt avslutades i och med utgången av 2009. I februari 2010 gjordes i stället en ny utlysning om basfinansiering av forskningscentrum kring innovation. Det goda samtalet betonas starkt i programförklaringen. Joakim Appelquist har varit programansvarig för innovationssystemsforskningen på Vinnova de […]

”Goda forskare tänker kreativt”

Följande text publicerades även under vinjetten ”Porträttet” i Entré nr 1, 2010: Entreprenöriell akademiker med talang för kokkonst: Han är en framstående forskare inom regionala innovationssystem och berömd för sina såser. Björn T Asheim, professor i ekonomisk geografi vid Lunds universitet och initiativtagare till forskningscentrumet Circle, drivs framåt av sin kreativitet. Både på den internationella […]

Sök

Arkiv