Utlandsexpansion kan leda till bakslag
Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2010: Den senaste utgivningen i serien Forskning i Fickformat har titeln Globala från start. Småföretag med världen som marknad och är författad av Sara Melén. Skriften bygger på hennes avhandling som Entré skrivit om tidigare (nr 3, 2009). Meléns forskning visar bland annat att utlandsexpansion är en […]
Outsourcing och globalisering ger kedjereaktioner


Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2010: Outsourcingtrenden gav småföretagen möjlighet att kliva in som underleverantörer till storföretagen. Samtidigt blev de allt mer konkurrensutsatta i takt med att globaliseringen tog fart. Hur hanterar de situationen? Kring millennieskiftet ökade pressen på svenska storföretag. Den internationella konkurrensen hårdnade, produktlivscyklerna förkortades och priskriget tilltog. I det […]
Innovationssystem i förändring
Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2010: Globaliseringen och övergången till en kunskapsekonomi har ändrat spelreglerna. För att kunna skapa hållbara innovationssystem är det viktigt att tänka långsiktigt. Det menar Carl-Otto Frykfors i sin licentiatuppsats. Carl-Otto Frykfors har lagt fram licentiatuppsatsen Policy and Transitions Processes in Sector Systems of Innovation and Production vid […]
Innovation med genustänk
Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2010: Magdalena Petersson McIntyre beskriver i sin bok Bara den inte blir rosa – Genus, design och konsumtion i ett svenskt industriprojekt (Mara förlag, 2010) hur Volvos konceptbil YCC växte fram. Projektgruppen bestod av kvinnor och bilen utvecklades med kvinnors önskemål i fokus, även om den tänkta […]
Forskare lär sig entreprenörskapa


Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2010: Att vara forskare och entreprenör är två ganska olika roller. På doktorandkursen From research to business, R2B, får deltagarna bland annat lära sig hur man säljer sin produkt eller tjänst. Nyligen träffades det här läsårets studenter för sista gången. Vem är min kund? Hur säljer jag […]
Innovation och inspiration
Två böcker som kom under våren fokuserar på företagsamma kvinnor. Den ena är ”Stråhattar och batterier – en bok om kvinnors entreprenörskap då och nu”, utgiven av Centrum för Näringslivshistoria. Den andra är ”Eldsjälar och entreprenörer – 51 kvinnor i kooperativa företag: porträtt och recept”, utgiven av Coompanion Jämtlands län. -I ”Stråhattar och batterier” medverkar […]
Nobelprisfägring på ERSA i Jönköping


Förra helgen hölls regionalforskningskonferensen ERSA i Jönköping. Det var Internationella Handelshögskolan i Jönköping som arrangerade jättekonferensen. En av talarna var professor Paul Krugman, som fick Nobelpriset i ekonomi 2008. Högskole- och forskningsminister Tobias Krantz var en av talarna när ERSA invigdes på torsdagskvällen. Krantz doktorerade i statsvetenskap 2002 på avhandlingen ”Makten över regionen – En […]
Olika syn på tillväxt i teori och praktik
Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2010: ”Business Growth” – Do Practitioners and Scholars Really Talk About the Same Thing? Leona Achtenhagen, Lucia Naldi och Leif Melin ställer frågan i tidskriften Entrepreneurship Theory and Practice (nr 2, vol 34, 2010). De menar att tillväxt betyder olika saker för entreprenörer och akademiker. Detta är […]
Fyra vägar bär till exit
Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2010: Inom entreprenörskapsforskningen är det många som intresserar sig för hur företag startas. Hur företag avslutas är inte lika välstuderat. Det skriver Karl Wennberg, Johan Wiklund, Dawn R DeTienne och Melissa S Cardon i artikeln Reconceptualizing entrepreneurial exit: Divergent exit routes and their drivers. Den har publicerats […]
Stora styrgrupper givande för nätverk
Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2010: Företag som ingår i nätverk med matchade medlemmar, stora styrgrupper och anpassad kompensation presterar mer innovativt. Särskilt om det är företagarna själva som tagit initiativ till nätverket. -Värdeskapande företagsnätverk, så kallade interorganisatoriska relationer (IOR), blir allt vanligare när företag vill öka sina innovativa prestationer. Sara Thorgrens […]