Tre huvudsakliga tillväxttyper
Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2010: Företagstillväxt är ett begrepp som länge har intresserat såväl praktiker som policymakare och forskare. Studierna på området är många, ändå har forskningen utvecklats långsamt. Det menar i alla fall Alexander McKelvie och Johan Wiklund i Advancing Firm Growth Research: A Focus on Growth Mode Instead of […]
Konsten att dirigera en innovation

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2010: En innovation ska vara komplex och viktig. Åtminstone om man som dotterbolag vill lyckas charma sitt moderbolag till att dirigera innovationen vidare genom hela koncernen. Samma princip gäller för småföretag som vill attrahera ett större företag. Ett företag som är en del i en multinationell koncern […]
Homosociala nätverk hindrar regional tillväxt
Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2010: När man i Värmland utarbetade en regionalpolitik för åren 2004-2007 var det framför allt manliga nätverk som fick ha ett ord med i laget. Kvinnodominerade nätverk hamnade i skymundan. Det konstaterar Gunnel Forsberg och Gerd Lindgren, redaktörer för Nätverk och skuggstrukturer i regionalpolitiken (Karlstad University Press, […]
Simuleringar slipar studenter
Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2010: Affärssimuleringar är ett bra sätt att träna studenter i att leda småföretag. Det ger ett mer studentorienterad lärande jämfört med de utbildningsmodeller som i dag dominerar på universitet och handelshögskolor. Det kommer Jonas Gabrielsson, Joakim Tell och Diamanto Politis fram till i Business simulation exercises in […]
Företag föder företag

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2010: Varför väljer vissa människor att starta företag? Många forskare har sökt svaret på den frågan. Få har haft tillgång till så stora databaser som Apostolos Baltzopoulos. I sin avhandling visar han att den lokala företagskulturen spelar roll. – Det är en lyx att få tillgång till […]
Gaseller skapar flest nya jobb
Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2010: Ofta pratar man om att små och nya företag är överlägsna när det gäller att skapa nya arbetstillfällen. Fel, säger Magnus Henrekson och Dan Johansson. De har gjort en metaanalys av befintlig, empirisk forskning och finner att de viktigaste jobbproducenterna är de så kallade gasellföretagen. Gaseller […]
”Vilken idiot som helst kan bli entreprenör”

Entreprenörskap är något alla kan lära sig. Det handlar om ett speciellt sätt att fatta beslut och använda sina resurser. Det menar forskaren Saras Sarasvathy som höll i ett seminarium på ESBRI i går. Saras Sarasvathy är mest känd för att ha skapat en teori kring hur entreprenörskap går till: ”Effectuation”. Hon menar att det […]
Nätverk avgörande för internationell expansion

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2010: I många företag är ny kunskap viktigt för att generera affärer och expandera. För en lyckad internationalisering måste företagen även förnya kunskapen genom nya kombinationer. Då kan entreprenöriella nätverk ha stor betydelse. I avhandlingen International Entrepreneurship in Networks – The Impact of Network Knowledge Combination on […]
När arbetet blivit ett självändamål
Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2010: Sveriges två största politiska partier gör båda anspråk på titeln ”arbetarparti”. Och även bland deras kollegor i riksdagen är det populärt att tala om vikten av att ”skapa fler jobb”, ”generera arbetstillfällen”, ”öka sysselsättningen” och ”bekämpa arbetslösheten”. Roland Paulsen kallar denna fixering ”absurd”. Hans bok Arbetssamhället […]
Kulturella skillnader mindre än man tror

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2010: En bra kommunikation och goda personliga relationer är nycklar till framgångsrika affärsförhandlingar med internationella kunder. Och helst ska man mötas ansikte mot ansikte. Det här gäller i både Norge och Spanien, visar Ellinor Torsein som har studerat hur svenska företagare förhandlar med andra länder. Ekonomie doktor […]