Dold kraft formar USAs innovationssystem

Marknadsekonomin och den fria företagsamheten är viktiga symboler för den amerikanska livsstilen. Men offentliga insatser ligger bakom många av de senaste decenniernas innovationer i USA. Det konstaterade professor Fred Block under ett seminarium om dold och decentraliserad innovationskraft. I går passerade Fred Block Stockholm, och ESBRI tog chansen att arrangera ett policyseminarium med honom. Han […]
Övning ger färdighet
-I rapporten Övning ger färdighet? En långtidsuppföljning av UF-företagares entreprenöriella karriärer i Sverige 1990-2007 (Ung företagsamhet, 2011) har forskaren Karl Wennberg studerat de långsiktiga effekterna av utbildningskonceptet Ung företagsamhet. Resultaten visar att före detta UF-företagare bidrar stort till samhället. Deras ”riktiga” företag skapar tusentals arbetstillfällen och omsättningen räknas i miljarder. Dessutom går företag startade av […]
Miljön gör entreprenören

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2011: De egenskaper som gör en entreprenör är förvärvade. Det menar Karen Williams-Middleton i sin avhandling. Hon visar hur rätt miljö kan ge unga entreprenörer de personliga verktyg som behövs för att bygga framgångsrika företag. Går det att lära sig bli entreprenör? Frågan är utgångspunkt för avhandlingen […]
Svenska dagis odlar innovation
Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2011: -Förmågan att själv vara innovativ, och tillgodogöra sig andras innovationer, grundläggs i barndomen. Det hävdar Charlotte Glassér, som lagt fram sin doktorsavhandling The Fountainhead of Innovation Health – A Conceptualization and Investigation vid Handelshögskolan i Stockholm. Hon lanserar begreppet ”innovationshälsa” och menar att hälsoaspekten måste beaktas […]
Porr viktigt för innovationsekonomin

FoU nämns ofta i samma andetag som innovation och innovationspolicy. Och visst är FoU jätteviktigt, men innovation handlar om mycket mer än så. Det handlar om design, marknadsföring och bra distributionskedjor. Och om porr – tydligen. I onsdags höll ESBRI, tillsammans med näringsdepartementet, ett seminarium om innovationspolitik. Seminariet arrangerades med anledning av arbetet med den […]
Konst och kommers i kreativ förening

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2011: Småföretagare i kultursektorn har en kreativ kraft andra kan lära av. Jenny Sjöholm beskriver den konstnärliga processens platser och Thomas Florén undersöker musikbranschens svårförmedlade kunskap i varsin ny avhandling. ”Det som görs av det som kallas jag, görs troligen av någonting i mig som är större […]
Nytt sätt att mäta entreprenörskap

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2011: Forskarna Zoltan Acs och Erkko Autio står bakom ett nytt index för att mäta entreprenörskap: Gedi. Genom att kombinera data från flera olika undersökningar, bland annat GEM, är ambitionen att få till ett så komplett mått som möjligt på hur entreprenöriella olika länder är. De skandinaviska […]
Samhället muteras av entreprenörskap

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2011: Entreprenörskap framställs ibland som ett undergörande elixir. Men det kan också ses som en mutagen, som skapar både godartade och elakartade förändringar i samhället. Det menar Erik Lundmark. Erik Lundmark har lagt fram sin doktorsavhandling vid Linköpings universitet. Utgångspunkten är vad han kallar det entreprenöriella samhället […]
Musiken tystnar aldrig
Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2011: Daniel Ericsson har författat två skrifter om musik och kreativitet: Den odöda musiken respektive Scripting Creativity. Båda publicerades av EFI under 2010. Den senare handlar till stor del om mansdominansen inom musikvärlden. Ericsson tar också upp en rad olika typer av kreativiteter som exempelvis bygger på […]
Öppenhet triggar innovation

En kortare version av denna artikel publicerades i Entré nr 1, 2011: Ofta ses ett företags innovationer som ett resultat av de egna FoU-satsningarna. Det är inte hela sanningen. Etablerade företag har hela tiden ett inflöde av externa entreprenörer och uppfinnare som vill sälja in sina idéer. Klickar det, kan det bli ett fruktbart förhållande […]