Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Balansera din innovation

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2012: – Innovation blir allt viktigare för allt fler företag. Det innebär att efterfrågan på ny kunskap om hur man leder innovationsprocesser ökar. Åsa Kastensson visar i sin licentiatuppsats att balans är ett bra ledord. Kan innovationsprocesser hanteras på samma sätt som ”vanlig” produktutveckling? Åsikterna går isär. […]

Bred erfarenhet ger nya idéer

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2012: Inom sitt Linnéstödsfinansierade forskningsprogram har Circle flera projekt som studerar hur individer, organisationer och regioner kan bygga kompetens som stödjer innovation och ekonomisk tillväxt. Ett av dessa projekt är inriktat mot hur individer bygger entreprenöriell kompetens under sin yrkeskarriär. Empiriska resultat har nyligen publicerats i tidskriften […]

”En uppfinning måste ha en marknad”

Följande text publicerades även under vinjetten ”Porträttet” i Entré nr 1, 2012: Professor Mette Mönsted vill koppla ihop ekonomer med ingenjörer: Nätverk är ett begrepp som återkommer många gånger i Mette Mönsteds forskarkarriär. Hon har bland annat studerat nätverk på den kenyanska landsbygden, i Silicon Valley, och i komplexa jätteprojekt med en mängd intressenter. De […]

Dansk modell hotar kvinnors företagande

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2012: De nordiska länderna anses vara föredömen när det gäller jämställdhet, men våra välfärdsmodeller kan hindra kvinnors entreprenörskap. Det skriver Helle Neergard och Claus Thrane i The Nordic Welfare Model: barrier or facilitator of women’s entrepreneurship in Denmark? Artikeln har publicerats i International Journal of Gender and […]

Konstnärer kombinerar kreativt

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2012: Vilken betydelse har kreativitet för platser, och hur ser platsers förutsättning för kreativitet ut? Det är huvudfrågeställningarna i Kreativitet på plats (Karlstad University Press, 2011) med Lars Aronsson och Lotta Braunerhielm som redaktörer. I boken medverkar ett femtontal forskare från olika lärosäten, de flesta kultur- eller […]

Växla upp för framgång

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2012: -Varför är vissa företag framgångsrika och andra inte? Vad bör du fokusera på för att ditt företag ska växa? Gear Up – Your best business idea ever är en guidebok med nio konkreta verktyg som hjälper dig göra verklighet av nya affärsmöjligheter. Den är skriven av […]

Bra dagis ger kreativa föräldrar

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2012: Kreativa individer är hett villebråd. Där de väljer att slå ner sina bopålar blomstrar ekonomin, åtminstone om man får tro kreativitetsgurun Richard Florida. Men riktigt så enkelt är det inte, menar Jonathan Borggren i sin avhandling. Den amerikanska professorn Richard Florida har många anhängare, inte minst […]

Individen säger mer än etniciteten

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2012: Se till individen, snarare än till bakgrunden! Det är en slutsats man kan dra av artikeln Egenföretagande bland invandrare och svenskfödda i Sverige – en flernivåanalys som har publicerats i Ekonomisk debatt, nr 8 2011. Författarna Henrik Ohlsson, Per Broomé och Pieter Bevelander konstaterar att forskning […]

Ny omgång av Nytt&Nyttigt

Följande text publicerades även under vinjetten ”Esbrinytt” i Entré nr 1, 2012: Förmågan att tänka nytt, och omvandla idéerna till något nyttigt för samhället, är centralt för en hållbar tillväxt. Kunskaperna om innovation och nyttiggörande behöver utvecklas, och nya exempel tas fram. Det är bakgrunden till uppsatstävlingen Nytt&Nyttigt. För tredje läsåret i rad belönas studenter […]

Tillväxtprogram missar småföretag

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2012: Sveriges regioner har fått större möjlighet till självstyre i tillväxtfrågor. ”Det regionala tillväxtprogrammet” ska bidra till samarbete mellan statliga organisationer, näringslivet och andra aktörer. Men småföretagarna kommer inte till tals i programmet, och deras inställning till tillväxt skiljer sig från offentlighetens. Peter Selegård har fördjupat sig […]

Sök

Arkiv