Affärsänglar finns överallt
- Publicerad: 15 okt 2003,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 15 okt 2003,
- 3:28 e m
Pressmeddelande 2003-10-15
Det finns en affärsängel för varje företagare. Åtminstone i teorin. 14 oktober föreläste professor Hans Landström, Lunds universitet, på ESBRIs Estrad. Rubriken var ”Småföretagen och kapitalet: så får du det och här finns det!”. Han konstaterade bland annat att ingen affärsängel är den andra lik. Det gäller alltså för företagaren att hitta den affärsängel som fastnar för just hans eller hennes affärsplan.
Hans Landström utgick under föreläsningen från boken ”Småföretaget och kapitalet: Svensk forskning kring små företags finansiering” (SNS Förlag, 2003) som han varit redaktör för. I boken bidrar 12 svenska forskare från 9 olika lärosäten med kapitel som tar upp finansieringsfrågan ur både utbuds- och efterfrågeperspektiv. Landström redovisade resultat från deras och egen forskning.
Förekomsten av ett ”finansiellt gap” diskuteras ofta av såväl politiker som forskare. Hans Landström konstaterade att det är mycket möjligt att ett sådant gap existerar, och menade att det i så fall berodde på att finansiärer och företagare inte hade samma information.
– Men det är viktigt att hålla i minnet att alla företag inte har behov av kapital utifrån, sa han.
– Förmodligen är det en minoritet av de nystartade företagen som behöver externt kapital. Men det kan i och för sig vara så att det är de som står för dynamiken.
För de företagare som ändå anser att ett tillskott av kapital vore önskvärt finns i princip fyra olika vägar att gå. Den första kallas ”finansiell bootstrapping”. Metoden sätter ”resurser” i centrum istället för ”kapital” och går ut på att företagaren ser över sina möjligheter att komma över resurser utan att betala fullt ut för dem. Bankfinansiering är en annan väg. Här visar forskningen att överensstämmelsen mellan företagaren, affärsidén och kreditbedömaren är viktig.
– Många kreditbedömare motiverar sitt val med att ”personkemin stämde”. Det kan nog många gånger bero på hur företagaren och bedömaren kommunicerar, om de talar samma språk och har samma värderingar.
Väg tre och fyra är formellt respektive informellt riskkapital. Skillnaden är, enkelt uttryckt, att de formella riskkapitalisterna placerar andras pengar medan de informella investerar sina egna. Hans Landström har forskat en del kring informella investerare, så kallade affärsänglar. Han konstaterade att man länge trott att marknaden är homogen, men ju mer den beforskas, desto mer heterogena verkar affärsänglarna vara.
– Jag har deltagit i ett mycket ambitiöst forskningsprojekt som skulle identifiera vad som attraherar affärsänglar när de tittar på affärsplaner. Problemet var att vi inte fann något mönster! Först var det en besvikelse. Men vår slutsats är att det är en oerhört individspecifik marknad, och det kan ju tolkas positivt för företagaren. Om han eller hon får avslag från en affärsängel behöver ju inte det betyda att det blir avslag hos nästa också.
– Och till skillnad från de formella riskkapitalisterna – som mest verkar hålla till i Stockholm – finns affärsänglarna överallt, sa Hans Landström.———–