Frånvaron av storskaliga kultursatsningar har skapat möjligheter för privata kulturentreprenörer. De tidigaste initiativen till att starta privata konsthallar kom i slutet av 1980-talet med till exempel Magasin tre i Stockholm och Vandalorum i Värnamo. Sedan dess har det tillkommit ett flertal, som Fotografiska, Artipelag och Sven Harrys konstmuseum. I boken Avtryck. Kulturentreprenörer, konsthallar och mecenater porträtteras 18 kulturentreprenörer som öppnat konsthallar, gallerier och skulpturparker över hela landet. Författarna Lars Lindkvist och David Calås vill förstå vad som driver entreprenörerna, och har intervjuat dem under en femårsperiod. Gruppen är heterogen, men några gemensamma drag kan ändå skönjas. De har själva skjutit till kapital, och startar sina gallerier efter många års konstintresse. Primärt drivs grundarna av personliga motiv, exempelvis en önskan om att få göra avtryck: ”De uttrycker glädje och passion för sina skapelser”, skriver författarna. Endast i undantagsfall drivs gallerierna med ett uttalat vinstintresse. För att lyckas behövs goda relationer med konstnärer, experter, gallerister och andra offentliga och privata intressenter.