Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Search

Titel:

Business History in Sweden – Näringslivshistoria i Sverige

Författare:

Mikael Lönnborg & Paulina Rytkönen

Förlag:

Gidlunds förlag

Utgivningsår:

2011

ISBN:

978-91-7844-828-9

Business History in Sweden – Näringslivshistoria i Sverige

2009 genomfördes en workshop om svensk näringslivshistoria på Södertörns högskola. Den markerade starten för ett nationellt forskarnätverk inom området. Workshopen ligger också till grund för boken Business History in Sweden – Näringslivshistoria i Sverige.

Redaktörer för boken, med bidrag från 30 forskare, är Mikael Lönnborg och Paulina Rytkönen. Som titeln antyder innehåller antologin bidrag på både svenska och engelska. Den spänner över en mängd olika ämnen som påverkat – och påverkar – svenskt näringsliv, och samhället i stort. Kapitlen tar bland annat upp företagsformer under sent 1800-tal, nykterhetsrörelsen, privatisering, landsbygdens utveckling och jämställdhetsstrategier.

Sverker Jonsson har studerat svensk möbelindustri fram till sekelskiftet 1900, och hans beskrivning har många gemensamma drag med modern klusterlitteratur. Jonsson visar hur efterfrågan på möbler tillverkade utanför det egna hushållet ökade under andra hälften av 1850-talet. Urbanisering, industrialisering, specialisering och tilltagande välstånd låg bakom detta skifte. Branschen dominerades av små företag i Småland och Västergötland. Här fanns virke, vattenkraft, järnväg och bra läge till de viktiga avsättningsmarknaderna Stockholm, Göteborg och Malmö. Ett lärlingssystem ledde till avknoppningar, företagen nischade sig och samarbetade.

I ett annat kapitel diskuterar Ylva Hasselberg och Tom Petersson hur personliga relationer och nätverk kan få långsiktiga negativa konsekvenser för företag. De menar att personer med formell och informell makt tenderar att reproducera sina värderingar tills de genomsyrar hela organisationen. Därmed riskerar man att gå miste om nya idéer som kan ligga till grund för utveckling och innovation.

Samarbeta med Esbri

För en hållbar tillväxt och stärkt konkurrenskraft.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Forskningsnyheter om innovation, entreprenörskap och småföretagande varannan vecka.

Mest läst

Search

Arkiv