Underlätta för samhällsförbättrarna

Jonas
Gustafsson
DELA
Foto: Tina Stafrén.

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2013:

Sociala entreprenörer, eller samhällsentreprenörer, har som mål att skapa värde i samhället. Men det är inte alltid uppenbart vad värdet består i. Anna Åslund har undersökt hur managementmodellen TQM kan öka förståelsen för vilka samhällsvärden en social entreprenör bidrar med.

Anna Åslund har lagt fram licentiatuppsatsen Value Creation within Societal Entrepreneurship – A Process Perspective vid Mittuniversitetet. I den har hon gjort en litteraturstudie och tre fallstudier – alla med processfokus. Resultaten visar att samhällsvärden i socialt entreprenörskap skapas med hjälp av en huvudprocess, som kompletteras av flera del- och stödprocesser.

Åslund belyser ett antal byggstenar som är förutsättningar för värdeskapandet: oidentifierade behov, kunskap om sammanhanget, identifierat behov, en idé eller en vision, samt någon form av organisation. Aktiviteter som skapar värde är att befinna sig i sammanhanget, att göra en kunskapsanalys, att söka efter en lösning, att organisera och mobilisera, samt att förverkliga.

Värdeskapandet är även beroende av processer som ligger utanför själva organisationen. Sociala entreprenörer påverkas alltså i stor utsträckning av sådant som de själva inte har någon kontroll över.

Allt det här har Anna Åslund sammanfattat i en processkarta. Tanken är att den ska kunna användas för att analysera hur ett socialt entreprenörskapsprojekt fungerar, och om det kan förbättras på något sätt.

En slutsats hon drar är att det finns åtskilligt som samhället kan bidra med för att ge fler sociala entreprenörer ännu bättre möjligheter att i sin tur bidra med mer värde tillbaka till samhället. Till exempel inom områden som klimat, segregation och globalisering, där den här typen av entreprenörer gärna är verksamma.

Kontakta anna.aslund@miun.se———–

2650

DELA