Affärsmöjligheten – mer process än Heureka!

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2004:

Affärsmöjligheter växer fram successivt, och i samarbete med många aktörer. Entreprenörens första susning om en möjlighet duger sällan som grund för ett företag. Det framgår av Stefan Sanz-Velascos licentiatuppsats.

Entreprenörskapets kärna är upptäckten och exploateringen av en affärsmöjlighet. Det skriver teknologie licentiat Stefan Sanz-Velasco i The Evolution of Entrepreneurial Opportunities – A pragmatic approach som har lagts fram vid Chalmers tekniska högskola.

Sanz-Velasco konstaterar vidare att begreppet affärsmöjlighet har rönt ökat intresse bland forskare, men att dessa tenderar att inrikta sig på exploateringen av densamma. Enligt honom är upptäckten – eller snarare processen att utveckla affärsmöjligheten – viktigare.

Han har studerat teknikbaserade företag i vardande, och hur företagarna uppfattar möjligheterna. Uppsatsen innehåller resultat från en fallstudie och intervjuer med 19 nystartade företag inom branschen mobilt internet. Ofta beskrivs upptäckten av en affärsmöjlighet som en enskild händelse; ett plötsligt fnuttHeureka!fnutt. Stefan Sanz-Velasco menar att detta mycket väl kan förekomma, men att det viktiga för företagets utveckling är den process som upptäckten snarare är.

Hans fallstudie visar att utvecklingen av affärsmöjligheten inte hade avslutats när företagsstarten inleddes. Vidare var processen handlingsinriktad. Det fanns lite anledning för entreprenören att försöka planera och analysera marknaden – tjänsten var ju helt ny så kunderna visste inte om de behövde den. Slutligen karaktäriserades utvecklingsprocessen av interaktion mellan många aktörer.

Även Sanz-Velascos intervjuer visar att möjlighetsutvecklingen och startförsöket är två simultana processer. I de flesta fallen saknar entreprenören kunskap om hur den ursprungliga idén bäst bör exploateras. Därför fortsätter han eller hon att laborera, under påverkan av tidsandan, tidigare erfarenhet och kunskap samt befintliga resurser. Konkreta handlingar kan då öka lärprocessens hastighet.

För mer info: stesav@mot.chalmers.se———–

2048

DELA