Svårt att främja nätverkande

jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2002:

Det är svårt för utomstående att påverka hur ett nätverk utvecklas. Det menar Elina Varamäki som har studerat hur små och medelstora företag samarbetar i nätverk.
– Däremot kan utomstående krafter bidra till att hitta och utvärdera partners till ett samarbete, säger hon.

Små och medelstora företag har mer begränsade resurser än stora organisationer. De kan inte lägga lika mycket krut på till exempel forskning och utveckling eller marknadsföring. För att vara konkurrenskraftiga tvingas mindre företag därför söka olika former av samarbeten.

De här samarbetena har Elina Varamäki studerat i sin avhandling Essays on Multilateral Cooperation between SMEs – The Prerequisites for Successful Development and Different Models of Interfirm Cooperation. I multilaterala samarbeten ingår fler än två företag i ett nätverk. Varamäki menar att det fanns ett kunskapshål på det området.

– Multilaterala samarbeten mellan små och medelstora företag har inte studerats så ingående. De flesta studier har istället fokuserat på bilaterala samarbeten mellan två företag som är partners. Det var också brist på ett holistiskt synsätt på det här området. Jag har kombinerat olika teorier och skapat modeller för hur samarbeten mellan små och medelstora företag ser ut, säger Elina Varamäki som till vardags finns på Vasa universitet i Finland.

Hon har också tittat på hur samarbeten utvecklas över tiden genom att följa olika samarbetsgrupper, inom olika branscher, under flera år. Dels genom intervjuer, dels genom att själv delta i samarbetsgruppernas möten. Sammanlagt deltog över 60 småföretag i studien. Resultatet blev fem artiklar som alla bidrar till förståelsen av hur småföretag utvecklar sina samarbeten.

– Det är viktigt att ett samarbete hamnar på rätt väg redan från början. Det bli lätt till en snöbollseffekt, att en viss händelse sätter igång en serie av konsekvenser, antingen positiva eller negativa. Om man fastnar i en negativ spiral är den svår att vända. Ofta kommer man ganska lätt igenom själva bildandet av samarbetet. Det går på ren entusiasm. Det riktiga testet kommer när samarbetet ska implementeras.

De sociala kontakterna inom nätverken visade sig vara bland det viktigaste för en positiv utveckling. Hon menar dessutom att utomstående, som till exempel myndigheter, i ganska blygsam grad kan påverka hur ett samarbete utvecklas.

– Samarbeten som startar från ett externt initiativ kräver snabba resultat för att deltagarna ska fortsätta vara lojala. Samarbeten som initieras av entreprenörerna själva tillåts en långsammare utveckling. Man lägger också hellre ned arbete och pengar på ett samarbete man själv tagit initiativ till.

För mer info: elina.varamaki@seamk.fi
———–

1108

DELA