”95 procent av alla idéer når aldrig marknaden”

Maria
Linde
DELA
Linus Dahlander. Foto: Rasmus Dahlander.

En kortare version av denna text publicerades under vinjetten ”Porträttet” i Entré nr 4, 2020:

Professor Linus Dahlander forskar företagsnära:

Forskning som inte leder till något vettigt för mänskligheten har Linus Dahlander inget till övers för. Som elsparkcyklar till exempel.

Alla som bor i en europeisk storstad känner till boomen av elsparkcyklar de senaste åren och vilket gissel de kan ställa till med för framkomligheten. Och för estetiken i det offentliga rummet. Tier – ett av märkena på det nydanade fordonet – har sitt ursprung i Berlin.

– Elsparkcyklar är överallt. Jag gillar dem inte, de gör bara människor latare. Det är så mycket smidigare att cykla, säger Linus Dahlander.

Han är professor vid universitetet ESMT Berlin, och rådgivare för såväl nystartade som multinationella företag om frågor kring innovation och nätverk. Han minns för några år sedan när elsparkcyklarna med olika varumärken invaderade staden.

– Det var några Berlinentreprenörer som investerade stort i innovationen, alla satsade på att bli den dominerande spelaren på marknaden. Det låg högar med cyklar överallt. Venture capital-bolagen borde i stället satsa pengar på sådant som gör något åt de stora problemen mänskligheten står inför. Det är för mycket fokus på att utveckla produkter och tjänster som inte spelar någon roll, säger Linus Dahlander.

2006 disputerade han vid Chalmers i Göteborg. Åren innan han flyttade till Berlin forskade Dahlander på några av de världsledande universiteten inom entreprenörskap och innovation, som Imperial College London, Storbritannien och Stanford University i Kalifornien, USA.

– På Stanford lärde jag mig mycket om hantverket för forskningen och vad som är bra forskning. Det är alltid bättre med ett bra än flera halvbra forskningsprojekt.

För ett par år sedan fick Linus Dahlander ”tenure” vid det attraktiva ESMT Berlin. Det innebär att han är garanterad akademisk frihet på livstid, som anställd på universitet. En dröm för de flesta forskare.

Du har möjligheten att forska om precis vad du vill under resten av ditt liv, så vad är ditt stora drömprojekt?

– Jag och mina före detta kollegor på Imperial pratar ibland om hur vi ska kunna fokusera på stora projekt som leder fram till pensionen. Men helt ärligt har jag inget drömprojekt som jag vill syssla med så länge. Jämfört med många andra forskare är jag mer rastlös, tappar intresset rätt snabbt. Jag är bra på att sniffa upp nya idéer men sämre på att grotta ner mig. Jag gör klart saker mest för att jag vill kunna gå vidare med nya grejor.

Några av de forskningsprojekt som Linus Dahlander arbetar med i dag, menar han ändå tillhör kategorin ”drömprojekt”. I ett av projekten studerar han och hans tidigare doktorandkollega, Martin Wallin numera professor på Chalmers, hur företag jobbar med utvärdering av affärsidéer.

– Företag är dåliga på att välja de bästa idéerna och det är ett av de dyraste misstagen man kan göra. 95 procent av alla idéer når aldrig marknaden. Vi tittar på hur man kan bli bättre på att hitta guldkornen, sluta stirra sig blind på de idéer som ser bra ut på ytan men som inte håller. Forskningen genomför vi på ett stort telekomföretag och vi vill bland annat ta reda på om idéer värderas olika beroende på vem som levererar idéen, säger Linus Dahlander.

Att utvärdera affärsidéer och ta beslut kring vilka man ska gå vidare med tar, enligt Linus Dahlander, mycket tid och kraft för företag. Han och några kollegor på Aarhus University samarbetar med Lego i ett projekt kring Lego Ideas. De vill ta reda på hur processen kan gå snabbare och om det går att förutsäga vilka idéer som kommer att bli populära. Och i så fall när i processen från idé till marknad som det går att säga det. Att projektet engagerar honom råder det inga tvivel om.

– Lego är ett superspännande företag, de är bra på att dra nytta av kreativiteten hos sina användare. I mjukvaruutveckling, som i dataspelsbranschen, kan inte så många vara med. Men vem som helst kan bygga med Lego och komma på nya kombinationer. Det är viktigt, för det är inte ett enskilt företag som kommer att lösa de stora komplexa problemen som mänskligheten står inför. Samarbeten mellan olika aktörer och öppna innovationsprocesser kommer vara nödvändiga för att lösa frågor som global uppvärmning och antibiotikaresistens.

Kontakta linus.dahlander@esmt.org

Mer av Linus

The sequence effect on the selection of R&D projects in panel decision-making. Organization Science, kommande (tillsammans med Paola Criscuolo, Thorsten Grohsjean och Ammon Salter).

Idea rejected, tie formed: Organizations’ feedback on crowdsourced ideas. Academy of Management Journal, nr 2, vol 62, 2019 (tillsammans med Henning Piezunka).

Evaluating novelty: The role of panels in the selection of R&D projects. Academy of Management Journal, nr 2, vol 60, 2017 (tillsammans med Paola Criscuolo, Thorsten Grohsjean och Ammon Salter).

One foot in, one foot out: How does individuals’ external search breadth affect innovation outcomes? Strategic Management Journal, nr 2, vol 37, 2016 (tillsammans med Siobhan O”Mahony och David Gann).

Distant search, narrow attention: How crowding alters organizations’ filtering of suggestions in crowdsourcing. Academy of Management Journal, nr 3, vol 58, 2015 (tillsammans med Henning Piezunka).

Mer om Linus

Född: 20 juni 1979
Uppvuxen: Njutemåla i Småland
Bor: Berlin, Tyskland
Familj: Fru och två barn
Fritid: Innan pandemin reste han mycket med familjen, ofta till sin syster i Mexiko. Han tycker om löpning, att umgås med familjens vänner i någon av Berlins parker och att spela dataspel med barnen.

Utbildning: Kandidat- och magisterexamen på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Disputerade 2006 på Chalmers med avhandlingen Managing beyond firm boundaries: Leveraging user innovation networks.

Karriär: Gästforskare vid Stanford University i USA åren 2004-2005. Tillbringade därefter två år på Imperial College London, som assisterande professor och forskarassistent. 2008 var han tillbaka på Stanford som postdoktor i två år och ett halvt år. I dag är han professor i strategi vid ESMT Berlin och innehavare av Lufthansa Group Chair in Innovation.

Utnämningar: Linus Dahlander har bland annat utsetts till en av världens 40 bästa professorer under 40 år (Best 40 Under 40 Professors) av tidskriften Poets & Quants, 2017. År 2019 var han en av finalisterna i prestigefyllda tidskriften Academy of Management Journals Best Paper Award. Han prisas också regelbundet för att vara en av de bästa lärarna på ESMT (President´s honor roll for teaching excellence in EMBA och MBA).———–

2746

DELA