NY FORSKNING | När innovation skapar friktion – 4 strategier för att lösa konflikter
- Publicerad: 7 feb 2025,
- 9:46 f m
- Uppdaterad: 7 feb 2025,
- 12:44 e m


När nya tekniska lösningar ska införas i en organisation uppstår det ofta konflikter mellan olika aktörer. Men konflikterna kan vara både ett hinder och en drivkraft för innovation – om de hanteras rätt.
När ett innovationsprojekt inom svensk sjukvård skulle införa en mobilapp för cancerpatienter stötte de på en hel del motstånd. I appen skulle patienter kunna registrera sitt mående och skicka data till vården, vilket skulle minska behovet av fysiska vårdbesök. Trots fördelarna med tekniken var processen långt ifrån smärtfri.
– Det är en vanlig missuppfattning att alla aktörer i ett innovationsprojekt har samma mål och intressen. I själva verket finns det ofta stora skillnader i hur man ser på teknik, ansvar och beslutsprocesser, säger Daan Kabel, Linköpings universitet.
Olika konflikttyper
Han har i sin doktorsavhandling studerat ett antal aktörer inom det svenska hälso- och sjukvårdssystemet när en ny teknisk lösning skulle införas på två sjukhus. I studien identifierade Daan Kabel fem vanliga konflikter som ofta uppstår i innovationsprojekt där flera aktörer med olika intressen och perspektiv samverkar. Enligt honom är konflikttyperna är universella och gäller oavsett bransch.
- Teknikens roll: Sjukvården ser ofta digital teknik som en administrativ börda, medan teknikföretagen ser den som en förbättring av vården. Policymakare och finansiärer å sin sida, ser tekniken som ett sätt att effektivisera verksamheten.
- Ansvarsfördelning: Sjukvården vill behålla kontrollen över den medicinska vården, men ur teknikföretagens perspektiv kan patienten ta mer ansvar för sin vård.
- Skillnader i beslutsprocesser och tempo: Teknikbolag och läkemedelsföretag vill ofta agera snabbt, vilket krockar med vårdens långsamma och komplexa beslutsprocesser.
- Juridiska frågor och äganderätt: Teknikföretag vill behålla kontrollen över sina lösningar, medan vården förespråkar öppenhet för att patientinformation ska kunna delas mellan vårdgivare.
- Resursdelning: Privata aktörer vill inte dela med sig av tekniska lösningar eller patientdata eftersom de konkurrerar på en marknad. Medan offentliga vård-aktörer och forskningsinstitut vill ha transparens för att kunna samarbeta bra.
– Alla dessa konflikter kan leda till att innovationsprojekt havererar. Vi såg i studien exempel på sjukhus som var intresserade av den digitala appen, men som till slut avstod på grund av olösta konflikter, berättar Daan Kabel.

Fyra strategier för att hantera konflikter
Studien visar att konflikter nödvändigtvis inte är ett problem – de kan i stället vara en drivkraft för innovation, förutsatt att de hanteras på rätt sätt. I studien hittade forskarna fyra strategier som aktörerna använde för att hantera konflikterna: kompromiss, konfrontation, mobilisering och undvikande.
– Vid en kompromiss ger en part upp vissa krav för att möjliggöra samarbete. Ett exempel från studien var när teknikbolaget ville ha tillgång till all patientdata, men fick nöja sig med en begränsad mängd, berättar Daan Kabel.
Konfrontation sker när en aktör hindrar en annans förslag och motsätter sig idéer. I studien skedde det när sjukhusen nekade teknikbolagens begäran om att få bredare tillgång till data. Den tredje strategin, mobilisering, innebär att en part söker stöd hos likasinnade för att stärka sin position.
– Och ett undvikande beteende innebär att en part väljer att ignorera en konflikt för att inte skada relationer eller stoppa projekt. I vissa fall visade aktörer i min studie yttre stöd för innovationen, men arbetade passivt emot den i praktiken.
I en ideal värld skulle alla parter kompromissa, men verkligheten är mer komplex, menar Daan Kabel.
– Ofta används en kombination av dessa strategier. Jag tror vi borde sluta se konflikter som enbart något negativt, de kan till och med vara nödvändiga för att en innovation ska bli så bra som möjligt.
Kontakta daan.kabel@liu.se
4 rekommendationer för tekniska innovationsprojekt
- Synliggör olika perspektiv och normer tidigt i processen. Samla aktörer tidigt och diskutera normer, värderingar och attityder som kan påverka projektet. Identifiera också potentiella källor till konflikt i förväg.
- Analysera både likheter och skillnader mellan aktörerna. Fokusera under processens gång på gemensamma mål och värderingar.
- Bedöm allvarlighetsgraden av konflikterna. Vilka konflikter kan påverka projektet negativt, och vilka kan leda till förbättringar?
- Hitta lösningar utifrån gemensamma nämnare. Lösningar bör tillfredsställa så många som möjligt. Fokusera på långsiktighet snarare än kortsiktiga vinster.
Mer om avhandlingen
Daan Kabel disputerar 28 februari 2025 vid Linköpings universitet med avhandlingen Innovation within healthcare service ecosystems: Strategies for overcoming conflicts.