NY AVHANDLING: Så levererar datadriven innovation nytt värde
- Publicerad: 30 nov 2020,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 30 nov 2020,
- 3:28 e m
Datadriven innovation ger upphov till en mängd nya produkter och tjänster, inom vitt skilda områden. Men hur går datadrivna innovationsprocesser till? Det har Aya Rizk undersökt i sin avhandling.
Från tillverkning till försäkringar, läkemedel och geologiska observationer. Med datadriven innovation menas att analysera och använda insamlade data för att skapa nya produkter och tjänster. Analysen kan ligga till grund för såväl nya konsumentprodukter som företagstjänster och samhällsnyttiga processer.
Aya Rizk, Luleå tekniska universitet, intresserar sig för hur innovationerna skapas.
– Vi hör mycket om dataanvändning och AI, och det finns många exempel på produkter och tjänster som har utvecklats. Men jag identifierade en forskningslucka: Vi vet faktiskt inte hur data driver innovation i företag. Entreprenörer och innovationsledare kan ha stor nytta av att veta mer om hur datadrivna innovationsresor fungerar. Det är bakgrunden till min forskning, berättar Aya Rizk.
Innovationerna levererar värde, inte bara för att de är nya utan även för att de används i nya sammanhang och applikationer.
– Chattbottar är ett exempel. På nätet möter vi dem i kundtjänstsammanhang, det är ingen nyhet. Men om de används för att minska stress och ångest hos människor som söker hjälp, tillför de ett nytt värde. Ett annat exempel är aktivitetsarmband som länge har använts i träningssammanhang. De kan användas på innovativa sätt och leverera nytt värde på konserter och andra stora evenemang.
I sin doktorsavhandling undersöker Aya Rizk datadriven innovation inom två EU-finansierade projekt. Det ena syftar till att skapa smarta städer, och det andra testar sakernas internet (Internet of Things, IoT) inom områden som självkörande fordon och högteknologiskt jordbruk.
Hon har genomfört flera fallstudier i så kallade federerade nätverk inom projekten. Det är en typ av innovationsnätverk där innovatören – som kan vara en individ, ett team eller ett företag – leder utvecklingen av en ny produkt eller tjänst, och i processen samarbetar med en mångfald av aktörer som bidrar med sin kunskap.
– Slutanvändarna, de som bidrar med data, är en av aktörerna i nätverket. I mina fallstudier ingick också privata och offentliga aktörer, samt olika forskargrupper.
Rizk har tagit fram en modell för att klassificera olika typer av datadriven innovation. Den kan användas av företagare som vill veta om deras innovationsprojekt är av ett slag som bör utvecklas i ett federerat nätverk. Om så är fallet, har hon tre tips till entreprenören:
1. Var öppen för att utforska befintliga dataset och partnerskap. De kan ge mer än att etablera nya från scratch.
2. Data och analyser är inte fakta. Det är först när de kopplas till användarens behov som de kan få mening och skapa värde.
3. Kompetensen kring dataanvändning måste utvecklas parallellt med innovationskapaciteten. De hör ihop.
Aya Rizk ser flera implikationer för policy.
– Policymakare driver på digitaliseringen och användningen av AI. Självklart är det viktigt att utveckla ny teknik och digitala infrastrukturer, men det måste också finnas en socioteknisk förankring.
– Dataanalys är en nyckelkompetens, precis som kritiskt tänkande. Jag tycker att dataanalys bör ingå i grundutbildningen, säger Aya Rizk.
Aya Rizk disputerar i informationssystem på Luleå tekniska högskola 2 december 2020 klockan 9.00. Hennes avhandling har titeln Data-driven Innovation: An exploration of outcomes and processes within federated networks och finns att läsa som PDF.
Kontakta aya.rizk@ltu.se———–