Levande lärande med mentorskap

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även under vinjetten fnuttUtbildningfnutt i Entré nr 1, 2003:

Entreprenörskapsprogrammet i Skellefteå satsar på lärande i nära förening med omgivningen. Programmet har utvecklats i samarbete med företag i regionen. Genom ett aktivt mentorskap bibehålls näringslivskopplingen under hela utbildningen.

Målet med entreprenörskapsprogrammet är att förbereda studenterna för arbete i tillväxtföretag, eller för att driva företag i egen regi. Därför behandlas utveckling och förändring mer än i vanliga ekonomutbildningar. Och man börjar med den mest grundläggande frågan.

– Redan i första kursen problematiseras själva företagandet. Vi ställer tillsammans med mentorföretagen frågan varför företaget överhuvudtaget existerar? Det är något som ofta tas för givet i den här typen av utbildningar, säger Rune Andersson, universitetsadjunkt och lärare vid entreprenörskapsprogrammet i Skellefteå.

Utbildningens fulla namn är Ekonomprogrammet med Entreprenörskapsinriktning. Den anordnas av Handelshögskolan vid Umeå universitet, men är förlagd till Umeå universitets campus i Skellefteå de tre första åren. Efter kandidatnivå har studenterna platsgaranti på något av magisterprogrammen, som däremot hålls på huvudcampus i Umeå. I höst startar också ett ettårigt magisterprogram med inriktning mot entreprenörskap. Även det kommer att hållas vid Umeå universitet.

Bas i forskningen

Entreprenörskapsprogrammet är tvärvetenskapligt till karaktären, men med en tydlig tyngdpunkt på entreprenörskap. Den teoretiska delen har en viktig bas i aktuell forskning. Bland annat har studenterna möjlighet att ta del av Esbris Estradföreläsningar via webblänk.

– Utbildningen vilar på ett antal grundpelare: entreprenörskapets drivkrafter, kreativitet och innovativitet. Projektledning och social kompetens är två andra viktiga områden som behandlas.

I ett tidigt skede av utbildningen tilldelas studenterna mentorföretag. Under studierna görs sedan fortlöpande koppling till mentorföretagens verksamhet. På varje delkurs går studenterna ut till företagen för att se hur teorierna om exempelvis marknadsföring och organisation praktiseras i verkligheten.

– En viktig del i tanken bakom utbildningen är att hela tiden arbeta nära näringslivet. Det ger den nödvändiga kopplingen mellan teori och praktik. Att man följer ett företag på det här viset under utbildningen, skapar en helhetsbild av hur företagande går till. Även företagarna själva brukar tycka att det är nyttigt. De får chansen att lära sig en hel del om sitt eget företag, säger Andersson.

Studenterna arbetar mycket med problembaserat lärande och fallstudier. Ofta handlar det om att lösa verkliga problem i mentorföretagen, till exempel att upprätta en komplett affärsplan. Företagen bjuds sedan också in till de seminarier där studenternas uppgifter diskuteras.

Andra entreprenörskapsutbildningar

Vid sidan av entreprenörskapsprogrammet finns också kurser i entreprenörskap för ingenjörer. Kurserna är på A-nivå och speciellt anpassade för teknologer som vill plocka in ett icke-tekniskt ämne i sin examen. Universitetet anordnar även distansutbildningar i entreprenörskap.

I anslutning till entreprenörskapsutbildningarna erbjuds kvällsträffar som behandlar ämnet entreprenörskap. Kvällskurserna är inte poänggivande utan bygger på intresse från studenternas sida. Unga företagare bjuds in att delta i diskussionerna och därmed stärks näringslivskopplingen ytterligare. Kvällsträffarna riktar sig främst mot ekonomstudenter som inte läser på entreprenörskapsinriktningen.

– I framtiden planerar vi också att föra in mer inslag av entreprenörskap i de andra ekonomutbildningarna vid Handelshögskolan i Umeå, säger Rune Andersson.

För mer info: rune.andersson@fek.umu.se———–

1470

DELA