Innovation med genustänk
- Publicerad: 4 okt 2010,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 4 okt 2010,
- 3:30 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2010:
Magdalena Petersson McIntyre beskriver i sin bok Bara den inte blir rosa – Genus, design och konsumtion i ett svenskt industriprojekt (Mara förlag, 2010) hur Volvos konceptbil YCC växte fram. Projektgruppen bestod av kvinnor och bilen utvecklades med kvinnors önskemål i fokus, även om den tänkta kunden lika gärna kunde vara en man. Under arbetets gång ventilerades många föreställningar om vad som är kvinnligt och manligt, och hur genusperspektiv kan appliceras på nya produkter. Resultatet blev en sportbil med en rad nytänkande tekniska lösningar, som väckte stor uppmärksamhet på mässor och i medierna. Den blev inte en traditionell familjebil, inte heller söt och mysig. Och definitivt inte rosa.
Kontakta magdalena.petersson-mcintyre@cfk.gu.se———–