Chefer saknar förståelse för kreativitet

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2015:

Kreativitet efterfrågas i alla typer av organisationer, men vad innebär det egentligen att vara kreativ? Och hur kan man styra en organisation mot mer kreativitet? Stephan Schaefer har följt tre chefer och finner en komplex vardag.

Kreativitet kan vara förvirrande och stökigt att hantera. Det menar Stephan Schaefer som har lagt fram doktorsavhandlingen Managerial Ignorance: A Study of How Managers Organise for Creativity vid Lunds universitet. Han har följt fem kreativitetshöjande satsningar, initierade av tre chefer på ett högteknologiskt företag.

Schaefer konstaterar att det fanns en outtalad press på cheferna att öka kreativiteten hos de anställda. Cheferna var motiverade att göra detta, men uppdraget försvårades av att de inte riktigt var på det klara med vad kreativitet innebär.

Deras förväntningar var motsägelsefulla, och de metoder de använde för att nå målet blev därför misslyckade. Det kunde till exempel handla om att chefen såg kreativa processer som informella och intuitiva. Men samtidigt ville hen gärna se påtagliga och kvantifierbara resultat i form av patent.

Inom de olika projekten fanns möjligheter till reflektion och lärande, men enligt Stephan Schaefer valde cheferna att ignorera sina tillkortakommanden kring kreativitetsarbetet. Han ser det som en form av försvars- och överlevnadsmekanism i en tillvaro som är komplex och utmanande.

Kontakta stephan.schaefer@fek.lu.se———–

2124

DELA