Med sina 76 kapitel och över 700 sidor kvalar World Encyclopedia of Entrepreneurship in i kategorin tegelstenar. Det här är inte en bok du vill ligga ner och läsa, den kräver sina armmuskler och risken för skallskador är stor om du skulle råka slumra till. Men med ett sådant omfång rymmer den förstås också en uppsjö intressanta perspektiv på entreprenörskap.
I detta uppslagsverk är kapitlen sorterade i bokstavsordning, från det första kapitlet om Chinese immigrant entrepreneurs till det sista med rubriken Walt Disney, skrivet av redaktören Léo-Paul Dana. Däremellan diskuteras digitalisering, etik, finansiering, hybris, hälsa, inkubatorer, lärande, nätverkande, policyer, religion, sport och många andra teman kopplade till entreprenörskap.
Flera nordiska namn finns med bland kapitelförfattarna. Michelle Brandstrup diskuterar i sitt kapitel hur entreprenöriella aktörer inom modebranschen, som Chanel, Dior, Ralph Lauren, Benetton, H&M och Jan Machenhauer, har lyckats nå starka positioner inom sina respektive segment. Främst handlar det om att entreprenörerna har förstått sin samtid och på olika innovativa sätt kunnat tillgodose kundernas behov.
Martin Hannibal och Tage Koed Madsen skriver om exportaktiviteter och värdet av att ha en entreprenöriell orientering, åtminstone i internationaliseringens tidiga faser. Exit är den koncisa titeln på Karl Wennbergs kapitel. Han beskriver hur forskningen hittills har fokuserat mer på företagsstarter än på företagande som avslutas, och pekar ut en del riktningar för framtida forskning.