Entreprenörskapsutbildning – på alla nivåer – har svårt att hänga med i utvecklingen. Det menar Heidi Neck, Patricia Greene och Candida Brush i en ny bok. De vill se en mer praktiskt inriktad utbildning, snarare än det processfokus som de menar är dominerande nu.
Teaching Entrepreneurship – A Practice-Based Approach riktar sig till alla typer av lärare som vill få sina elever/studenter att tänka och agera mer entreprenöriellt. Boken innehåller 42 konkreta, erfarenhetsbaserade övningsuppgifter med noggranna anteckningar om hur de kan genomföras i klassrummet.
Med stöd i forskaren Saras Sarasvathys tankar och teorier kring ”effectuation” menar författarna att entreprenörskap bör läras ut som en metod. Den entreprenöriella metoden kräver att ett antal praktiker utvecklas. Genom dessa praktiker kan man sedan hjälpa studenterna att tänka – och i slutändan agera – mer entreprenöriellt.
Författarna poängterar också att även om entreprenörskap handlar mycket om praktik och om att agera, så får vi för den sakens skull inte glömma bort teorierna. Studenterna behöver kanske inte konfronteras med teorierna, men de bör ändå finnas där. Bokens första avdelning handlar därför just om teorierna bakom praktiken.
I bokens andra del går författarna igenom de fem huvudpraktiker de menar behövs för att utveckla ett entreprenöriellt tänkande och beteende. Lek, empati, skapande/kreativitet och experimenterande är de fyra första. Reflektion är den femte praktiken, som sammanför de övriga fyra till en helhet. I det sista kapitlet reflekterar författarna själva över olika myter kring entreprenörskap i utbildningen.