Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Titel:

Culturematic: How Reality TV, John Cheever, a Pie Lab, Julia Child, Fantasy Football […]

Författare:

Grant McCracken

Förlag:

Harvard Business Review Press

Utgivningsår:

2012

ISBN:

978-1-4221-4329-2

Culturematic: How Reality TV, John Cheever, a Pie Lab, Julia Child, Fantasy Football […]

Antropologen Grant McCracken har under många år studerat kulturfenomen och företagande i USA. Boken ”Culturematic” handlar om innovationer som fungerar som förändringsmaskiner för hur vi använder och konsumerar kultur. Begreppet culturematic, myntat av McCracken själv, används i boken för att beskriva såväl uppfinnaren som trenden och själva idén. Som idé är en culturematic samtidigt en händelse och en rörelse framåt. För att en idé ska klassas som culturematic måste den uppfylla tre kriterier. Den bör testa världen och ställa frågan ”Vad händer om man..?” Den bör upptäcka och producera nya kulturella händelser, skapa ny mening samt vara värdeskapande på ett eller annat sätt. Den eller de som kommer på idén har inte någon möjlighet att förutse vad som kommer att hända. Detta eftersom det handlar om nya kulturella yttringar, som bara ibland växer och blir stora. Culturematic-idéer består alltid av både orsak och verkan. De är mångsidiga eftersom de skapar innovationer inom tv, sport, sociala medier, internet, festivaler, reklam, marknadsföring och i människors liv. Exemplen i boken är många och intressanta. Amerikanska fenomen som fantasyfotboll, Twitter och Apples kundservice Genius Bar beskrivs som culturematic-idéer att inspireras av.

Samarbeta med Esbri

För en hållbar tillväxt och stärkt konkurrenskraft.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Forskningsnyheter om innovation, entreprenörskap och småföretagande varannan vecka.

Mest läst

Sök

Arkiv