Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.
Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alla.
”I populärkultur handlar patent om den heroiske, men excentriske uppfinnaren som har en revolutionerande idé, men som möts av misstro. […] Sådana personer existerar, men idag dominerar forskargrupper på kapitalstarka företag som rutinmässigt gör uppfinningsanmälningar och får patent.” Det skriver Bengt Domeij i läroboken Patent och företagshemligheter. I boken går han igenom svensk och europeisk […]
Vi har länge matats med bilden av att vi lever i en allt mer globaliserad värld. Betyder det att regionerna har spelat ut sin roll? Knappast, svarar Bjørn Asheim, Arne Isaksen och Mikaela Trippl. I boken Advanced Introduction to Regional Innovation Systems går de igenom teoribildning och tillämpning kring regionala innovationssystem. Författarna hävdar att regioner […]
Vilka ägnar sig åt crowdfunding, och vilken typ av företag lämpar sig finansieringsformen för? En ny bok sammanfattar den forskningsbaserade kunskapen om fenomenet crowdfunding. Många bäckar små gör en stor å. Det är principen bakom crowdfunding, en finansieringsform där många människor satsar små belopp för att stötta ett entreprenöriellt företag. Även om fenomenet är relativt […]
Ett företag kan vara en samlingspunkt där relationer och socialt kapital byggs. Särskilt tydligt är det i utsatta områden. Därför är det angeläget att stödja flyktingars entreprenörskap, menar redaktörerna Sibylle Heilbrunn, Jörg Freiling och Aki Harima. I Refugee Entrepreneurship. A Case-based Topography porträtteras internflyktingar och internationella flyktingar i många länder över hela världen som Pakistan, […]
Den informella ekonomin ignoreras regelmässigt av akademin och ekonomiska auktoriteter, menar redaktörerna Veland Ramadani, Léo-Paul Dana, Vanessa Ratten och Abdylmenaf Bexheti. Detta trots att den informella ekonomin är avgörande för många människor och också påverkar nationers ekonomi. I Informal Ethnic Entrepreneurship. Future Research Paradigms for Creating Innovative Business Activity söker forskarna förstå affärspraktiker, strategier och […]
Många entreprenörskapsforskare tar sin utgångspunkt i nationalekonomen Schumpeters begrepp ”kreativ förstörelse”, så även Arthur Diamond. Han menar att det kreativa elementet tenderar att underskattas, medan ”förstörelse” får för stor vikt. Diamond föreslår därför ett eget begrepp för att beskriva fenomenet entreprenörskap: ”innovativ dynamik”. Ordet dynamik signalerar att det rör sig om nya idéer, teknologier och […]
Hur påverkas entreprenörskap av vikande demografi? Vad är en regional entreprenörskultur? Och vilka möjligheter innebär innovation i gröna näringar för landsbygden? Det är några av frågorna som besvaras i Entreprenörskap för en levande landsbygd. 15 texter om landsbygdsutveckling och entreprenörskap i Norrland (2019), en antologi där forskare vid lärosäten runt om i Sverige lyfter fram […]
Med ålder kommer visdom. Studier visar att äldre människor fattar mer genomtänkta beslut än yngre. Ändå vittnar många om att de åldersdiskrimineras av rekryterare. I jobbannonser efterfrågas erfarenhet – men det verkar bara gälla till en viss gräns. Hur är det då med seniora entreprenörer? Möter även de ålderism? Är de en kraft att räkna […]
Transformational Entrepreneurship Practices handlar om att ingen region eller nation är den andra lik. Därför är det lönlöst att leta efter patentlösningar för entreprenörskap. Författarna slår fast att entreprenörskap kan spela en viktig roll i den socioekonomiska utvecklingen, men då krävs en balans mellan insatser som stöttar lokalt entreprenörskap och förändringar på samhällsnivå. För att […]
Kreativitet har blivit hårdvaluta. Konstnärer hyllas som vårt århundrades främsta entreprenörer, och policymakare vurmar för kulturella och kreativa näringar. Hur kan vi förstå den här utvecklingen – vad finns det egentligen för ekonomi i kreativitet? Barbara Townley, Philip Roscoe och Nicola Searle tar avstamp i immaterialrätten för att förklara kreativa företags kärnvärden. Boken Creating Economy. […]
Hur smakar kaffet? Vilken känsla får du i en spelvärld på nätet? Och vad fångar ditt intresse på ett nytt resmål? Människor vill i allt högre grad investera i upplevelser, menar författarna till Services, Experiences and Innovation. Integrating and Extending Research. De konstaterar att innovationsforskningen har börjat skifta fokus, från produkter till tjänster. I boken, […]
I dag vill alla policymakare stötta innovationsprocesser. Men hur gör man det på bästa sätt? Susana Borrás och Charles Edquist synar policyinstrument kopplade till innovation i en ny bok. Problemet med många befintliga innovationspolicyer är att de fokuserar på några delar av innovationssystemet, och missar helheten. Det skriver Susana Borrás och Charles Edquist i Holistic […]
Telefon: 08 458 78 00
E-post: info@esbri.se