Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Boktips

Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alla.

Globalisation and the New Regional Development är den första av fyra volymer innehållande föredrag på temat regional utveckling. Dessa hölls på en av FN organiserad konferens i Japan 1998. De tolv författarna analyserar globaliseringen och dess teoretiska och praktiska regionala effekter. Generella globaliseringstrender som liberaliseringen av marknaden, den ökade betydelsen av kommunikations- och transportteknologin och […]

Nyckeln till framgång i nya och växande företag är ”relationsmanagement”. Det menar författaren till Human Relations Management in Young, Growing Companies. I managementstudier förbises ofta den viktiga kunskapen att kunna hantera mänskliga relationer, vilket är en nyckelförmåga i nya och växande företag. Partnerskap i företagande är en dynamisk kraft om man lär sig att nyttja […]

Inför professor Håkan Lindgrens, Handelshögskolan i Stockholm, 60-årsdag har en ny antologi om entreprenörskap utkommit. Fjorton forskare har bidragit till hyllningsskriften Entrepreneurship in Business and Research som spänner över både ämnen som ”Entreprenören och den svenska modellen” och ”Skatte- och företagsstruktur i Sverige”, men också handlar om entreprenörers villkor i stalinismens Sovjetunionen och moderniseringen av […]

”Gerillamarknadsföring handlar om att marknadsföra ditt företag med kreativitet och energi snarare än med pengar” skriver författaren inledningsvis i boken Gerillaföretagaren. Det lilla företagets möjligheter att marknadsföra sig står i fokus. Småföretagaren får en rad konkreta tips och idéer för att öka sin omsättning genom att marknadsföra sitt företag bättre. Vikten av att göra ett […]

Har landsbygden en framtid? Det senaste decenniets ekonomiska förändringar har skapat hårda villkor för småföretag i marginaliserade regioner. I de nordatlantiska länderna har den ekonomiska utvecklingen främst koncentrerats kring storstäderna, medan glesbygden fått allt svårare att överleva. Local Enterprise on the North Atlantic Margin fokuserar på ekonomiska och sociala aspekter av lantbruk, skogsbruk, fiske och […]

Riskkapitalindustrin har blivit viktig för många entreprenöriella företag. Ändå är det få som känner till hur riskkapitalisterna resonerar när de väljer vilka entreprenörer och företagsidéer de vill satsa på. I boken The Kingmakers ”avslöjar” journalisten Karen Southwick hur riskkapitalindustrin fungerar och hur olika typer av riskkapitalister agerar. Riskkapitalismens historia studeras, från dess rötter till dagens […]

Research on the Management of Innovation handlar om innovationsprocesser, som studerats under lång tid. MIRP (The Minnesota Innovation Research Program) ligger till grund för de resultat som redovisas i boken. Främst är det innovationsprocessers uppkomst och utveckling över tid som undersöks. Forskare inom MIRP visar hur oförutsägbar en innovationsprocess är – oavsett hur mycket organisation […]

Labour-partiet vann valet i Storbritannien 1997 med en agenda som betonade en starkare roll för lokal styrning, större tonvikt på sociala mål och samverkan mellan statliga och privata intressen. I ”Local and Economic Development: Renegotiating Power Under Labour” studeras hur Labours agenda påverkat lokal och regional ekonomisk utveckling. I fyra fallstudier beskrivs hur förhandlingar sker […]

Hur kan stabilitet och förändring kombineras? Antingen försöker man i organisationen utnyttja sin kompetens och sina resurser maximalt effektivt, för att företaget kortsiktigt ska kunna överleva. Eller försöker man upptäcka och utveckla ny kompetens, och har långsiktig överlevnad som mål. ”Learning and Innovation in Organisations and Economies” har en teoretisk utgångspunkt, och baseras på en […]

För den som funderar på att starta ett företag kan ”Handbook for New Entrepreneurs” vara intressant läsning. Det är en bok som täcker många aspekter av ämnet och redovisar en bred erfarenhet av nyföretagande. Hela processen kommenteras, från idén om att starta ett företag, till långsiktig planering för lönsamhet och tillväxt. En rad handfasta råd […]

Många småföretagare har en kluven inställning till marknadsundersökningar. Ä ena sidan kan de ge ovärderlig information, som till exempel större kundkännedom och bättre möjligheter att fatta välgrundade beslut. Ä andra sidan kan marknadsundersökningsprojekt bli dyra historier utan att några egentliga resultat uppnås. I ”AMA Complete Guide to Marketing Research for Small Business” ges grundläggande råd […]

Malaysias industriella struktur har blivit alltmer exportinriktad under de senaste tjugo åren, vilket har resulterat i större sårbarhet. Produktionen är starkt koncentrerad till textilier och elektronik, företagen är storskaliga och domineras av utländska investeringar. För att få en motvikt till detta och nå en balans i landets industriella struktur är främjandet av små och medelstora […]

Sök

Arkiv