Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Sök

Boktips

Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alltid.

En samling handfasta lektioner i Internetföretagande ger Richard Seltzer i boken Web Business Boot Camp. Författaren delar med sig av sina insikter vad gäller e-handel, och presenterar en affärsmodell som entreprenörer kan använda sig av och som inte kräver dyr konsulthjälp eller specialdesignade tjänster. Boken innehåller steg-för-steg-instruktioner för hur man startar upp med några produkter […]

Boken The Flexible Firm bygger på ett samarbete mellan forskare och företag, som pågick under två år. Intentionen var att akademikerna skulle presentera sina forskningsidéer och företagen skulle testa idéernas relevans. Ett övergripande mål var att undersöka företagens respons till förändringar i affärsmiljön, bland annat med avseende på IT-utveckling och företagande i partnerskap. Författarna utgår […]

Öresundsbron på uppmärksamhetens marknad handlar om invigningen av Öresundsbron, och är en uppföljare till boken Invoking a Transnational Metropolis. En grupp etnologer, ekonomer och filosofer från Lund och Köpenhamn granskar hur invigningen av Öresundsbron byggs upp, genomförs och värderas. En viktig aspekt är steget från vision till vardag. Förväntan på bron som redskap för ett […]

RD Norton har Schumpeter som ledstjärna när han skriver om den nya ekonomin. I boken Creating the New Economy konstaterar Norton att begreppet ”den nya ekonomin” utvecklades i samband med pc-branschens framväxt och återhämtningen i den amerikanska ekonomin under 1990-talet. Pc-revolutionen i sin tur var ett resultat av entreprenöriell verksamhet i USAs västra del, hävdar […]

Sommaren år 2000 invigdes Öresundsbron – efter nästan ett sekels heta diskussioner och ständigt ändrade planer. I Invoking a Transnational Metropolis analyseras spänningen och förväntningarna som omgav planeringen för och byggandet av bron. Författarna ingår i ett tvärvetenskapligt forskningsteam som använder Öresundsbro-processen som utgångspunkt för en diskussion om hur kulturell, politisk och ekonomisk integration kan […]

Giovanni Dosi är professor i ekonomi på St Anna School of Advanced Studies i Pisa. Under titeln Innovation, Organization and Economic Dynamics har han samlat essäer skrivna under två decenniers tid. Boken är uppdelad i fem avsnitt där Dosi dels presenterar sitt forskningsprogram, dels argumenterar för sin syn på vilka prioriteringar som bör göras inom […]

Entreprenörer har spelat en central roll i formandet av den globala ekonomin, hävdar Anthony P. Ellison. Han tar genvägen över de neo-klassiska tolkningarna av vad som driver marknadsprocesser framåt i boken Entrepreneurs and the Transformation of the Global Economy. Ellison har undersökt avregleringen av den nordamerikanska flygindustrin. Han använder omorganiseringen av branschens infrastruktur för att […]

Relationen mellan industriell dynamik och teknologiska förändringar undersöks i boken The Anatomy and Evolution of Industries, som bland annat vänder sig till forskare och politiker. Genom att kombinera utvecklingsteori med empiriskt material illustrerar författaren hur innovationsprocesser i olika teknologiska system influerar marknadsstruktur och marknadsdynamik. Boken är indelad i fyra avsnitt; först ges en bakgrund genom […]

The role of SMEs in National Economies in East Asia handlar om vilken betydelse små och medelstora företag har för de östasiatiska ländernas ekonomier. 20 forskare har medverkat i boken, där målet är att identifiera de karaktäristiska drag som finns i de olika ländernas småföretagande och göra en jämförande analys. Skillnader vad gäller ekonomiska prioriteringar […]

The Strategic Management of Innovation handlar om den sociala processen att leda en innovationsorganisation genom att använda strategi. Författaren Jon Sundby utgår från en teori baserad på sociologi och menar att strategi är både en tolkning av den omgivande utvecklingen och ett instrument för att hantera innovationsprocesser. I boken kombineras ett ”utifrån-perspektiv” (marknaden avgör innovationer) […]

Sverige är känt för sina fina produkter, men det svenska företagsklimatet är relativt okänt i andra länder, skriver Jerry Hagstrom i boken To Be, Not To Be Seen. Ett utbrett missförstånd är att svenska företag drivs av staten. Hagstrom dementerar detta genom en genomgång av den svenska företagsutvecklingen. To Be, Not To Be Seen startar […]

Gregory K Ericksen har samlat tio entreprenörer som lyckats väl med sina Internetbaserade företag och låter dem berätta om sina erfarenheter i boken Net Entrepreneurs only. Christina Jones är en av dem som intervjuats. Hon valde att hoppa av ett inkomstbringande företag för att satsa på sin egen idé om ett nytt sätt att sälja […]

Sök

Arkiv