Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Boktips

Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alla.

1950 la Erik Dahmén fram sin doktorsavhandling som handlar om nyföretagande, utveckling och död i svenskt näringsliv åren 1919-1939. Han lanserade bland annat teorin om de industriella utvecklingsblocken. Dahméns forskning står sig än i dag och han är förgrundsgestalten inom Den svenska tillväxtskolan, en nationalekonomisk skolbildning som sammanfattas i en bok från det nybildade Ratioinstitutet. […]

Varför växer och blomstrar vissa regioner medan andra står stilla eller går tillbaka? Zoltan Acs undersöker i Innovation and the Growth of Cities sambandet mellan industriell innovation och ekonomisk tillväxt på regional nivå. Författaren argumenterar för att industriell innovation är den drivande kraften bakom långsiktig regional tillväxt, och han analyserar hur teknologisk förändring och entreprenörskap […]

Vad är entreprenöriell marknadsföring? Björn Bjerke och Claes Hultman reder ut begreppen i boken Entrepreneurial Marketing: The Growth of Small Firms in the New Economic Era. De menar att på samma sätt som samhället insett entreprenörers värde är entreprenörerna på väg att inse vikten av strategisk marknadsföring. Genom att para de båda disciplinerna entreprenörskap och […]

I NyskapingsNorge kopplar redaktören Olav Spilling ett helhetsgrepp på norskt nyskapande. Det gör han tillsammans med en rad norska praktiker, undervisare och forskare som bidragit med de olika kapitlen. Teori varvas med praktik där de talrika exemplen kommer från företag som säljer allt från gelégodis till resor och bilar. Syftet med boken är att visa […]

Entreprenörskapets betydelse för ekonomisk tillväxt och välfärd studeras ur olika synvinklar i en antologi skriven av femton amerikanska forskare. Frågeställningarna kretsar kring vilka institutionella strukturer som främjar entreprenörskap och vilka ekonomiska och sociala faktorer som uppmuntrar entreprenöriell aktivitet. Några av de teman som tas upp i Entrepreneurial Inputs and Outcomes: New Studies of Entrepreneurship in […]

Vart man än reser i världen kan man få en kopp kaffe eller en hamburgare som smakar precis som hemma; butikskedjorna är desamma i Stockholm, San Fransisco och Singapore. Fenomenet kallas franchising. Sådan kloning av framgångsrika företag är temat i Franchising: an International Perspective. Bokens redaktörer har samlat ihop de mest betydelsefulla klassiska och nyare […]

Entrepreneurial Economics handlar om vilken roll entreprenören och entreprenörskapet spelar inom den ekonomiska teorin. I boken beskrivs, analyseras och jämförs hur entreprenörskap ingår i olika nationalekonomiska teorier. Forskningsresultat från sociologi, psykologi och management ställs också mot de nationalekonomiska bidragen. Författarna Keith Clancey och Ronald McQuaid konstaterar att entreprenörskap är alltför viktigt för att reduceras till […]

Sju studier av entreprenöriell aktivitet i den amerikanska ekonomin presenteras i boken Entrepreneurship and Economic Growth in the American Economy. Undersökningarna varierar kraftigt, men det gemensamma budskapet är att entreprenörskapet lever och frodas, och att det bidrar till den gemensamma välfärden i samhället. En studie handlar om entreprenörskapsutbildningar, där man jämfört personer som har respektive […]

En samling handfasta lektioner i Internetföretagande ger Richard Seltzer i boken Web Business Boot Camp. Författaren delar med sig av sina insikter vad gäller e-handel, och presenterar en affärsmodell som entreprenörer kan använda sig av och som inte kräver dyr konsulthjälp eller specialdesignade tjänster. Boken innehåller steg-för-steg-instruktioner för hur man startar upp med några produkter […]

Boken The Flexible Firm bygger på ett samarbete mellan forskare och företag, som pågick under två år. Intentionen var att akademikerna skulle presentera sina forskningsidéer och företagen skulle testa idéernas relevans. Ett övergripande mål var att undersöka företagens respons till förändringar i affärsmiljön, bland annat med avseende på IT-utveckling och företagande i partnerskap. Författarna utgår […]

Öresundsbron på uppmärksamhetens marknad handlar om invigningen av Öresundsbron, och är en uppföljare till boken Invoking a Transnational Metropolis. En grupp etnologer, ekonomer och filosofer från Lund och Köpenhamn granskar hur invigningen av Öresundsbron byggs upp, genomförs och värderas. En viktig aspekt är steget från vision till vardag. Förväntan på bron som redskap för ett […]

RD Norton har Schumpeter som ledstjärna när han skriver om den nya ekonomin. I boken Creating the New Economy konstaterar Norton att begreppet ”den nya ekonomin” utvecklades i samband med pc-branschens framväxt och återhämtningen i den amerikanska ekonomin under 1990-talet. Pc-revolutionen i sin tur var ett resultat av entreprenöriell verksamhet i USAs västra del, hävdar […]

Sök

Arkiv