Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.
Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alla.
The Past and Future of America’s Economy handlar om vad den Nya Ekonomin egentligen är och hur den påverkar ekonomin och samhället som helhet. Robert Atkinson frågar sig om vi verkligen har en ny ekonomi, eller om det helt enkelt är den gamla ekonomin som har växt sig större. Den nya ekonomin kanske bara finns […]
Fler än 99 procent av alla företag i Norge har färre än 100 anställda, och fler än 95 procent har färre än 20 anställda. Och, precis som i Sverige, betyder småföretagen allt mer för sysselsättningen. Därför behövs också mer kunskap om vilka problem och möjligheter dessa företag möter i sin vardag. Det tar Bedriftsutvikling i […]
The Oxford Handbook of Innovation presenterar en lång rad perspektiv på innovationer och kan fungera som en uppslagsbok. Boken innehåller 21 bidrag från 29 forskare, varav ett tiotal är verksamma i de nordiska länderna. Första delen av boken handlar om hur innovationer blir till i företag och nätverk. Bland annat ingår kapitel om framväxten av […]
Syftet med boken Entrepreneurship in Theory and History är att öka förståelsen för fenomenet entreprenörskap genom ekonomisk teori och historia. Redaktörerna Youssef Cassis och Ioanna Pepelasis Minoglou har samlat bidrag från sju andra europeiska forskare som deltog i en konferens på temat 2002. Ett kapitel handlar om innovationsprocessen och betydelsen av samarbeten mellan små och […]
Budskapet från politiker och policymakare är tydligt: vi behöver fler entreprenörer, och mer företagsamhet. Peter Armstrong är inte så säker på att det är lösningen. I sin bok Critique of Entrepreneurship: People and Policy diskuterar han bland annat vilka medborgare vi ombeds att bli. Han analyserar även vad effekten har blivit av statens åtgärder för […]
Innovationernas paradox är att nyttan av dem är uppenbara när de väl existerar – men innan innovationen är ett faktum är det omöjligt att säga om den kommer att bli framgångsrik. Det skriver Mark Dodgson, David Gann och Ammon Salter i boken Think, Play, Do. Från tanke till handling kan steget som bekant vara långt. […]
Patents – Economics, Policy and Measurement innehåller 18 artiklar från olika akademiska tidskrifter, alla skrivna av patentforskaren F M Scherer. Fokus i boken ligger främst på tre områden som på varierande sätt relaterar till patentforskningen. Det första handlar om hur man ska identifiera och utforma policys som leder till ett optimalt patentskydd, på såväl nationella […]
Tredje upplagan av denna genomgång av entreprenörskapsforskningens historia innehåller en hel del nytt material. Samtliga kapitel i boken har bearbetats och några är helt nya. Förutom en tillbakablick på fältets tillblivelse, gör Hans Landström i Entreprenörskapets rötter en översikt över modernare teorier, som till exempel Howard Aldrichs evolutionära synsätt på företagsetablering och Saras Sarasvathys tankar […]
Det är stora skillnader mellan olika länders innovativa profil. Det gäller såväl mängden innovationer, som vilken typ av innovationer som kommer fram och hur framgångsrika de blir. En del länder producerar mängder med radikala innovationer, men lyckas inte marknadsföra dem. Andra satsar på inkrementella innovationer och når stor kommersiell framgång. Innovation and Institutions – A […]
Förklara eller förstå entreprenörskap? handlar om entreprenörers och entreprenörskapets betydelse i samhället. Björn Bjerke skiljer, som titeln antyder, mellan att förklara och förstå ett fenomen som entreprenörskap. Att förklara går ut på att finna mönster, att förstå går ut på att tolka – mycket enkelt uttryckt. Medan merparten av den befintliga entreprenörskapsforskningen ägnar sig åt […]
I boken Globalization and Entrepreneurship – Policy and Strategy Perspectives ligger fokus på globalisering som fenomen. Särskilt utrymme ges till hur globaliseringen påverkar små och medelstora företag. Den första avdelningen i boken går in på de vanligaste vägarna för småföretag att ta sig till en internationell marknad: export, partnerskap eller utländska direktinvesteringar. I den andra […]
Internationalisering blir ett allt viktigare konkurrensmedel. Även mindre företag kan i dag, bland annat tack vare teknikutvecklingen, relativt enkelt verka på en internationell marknad. Därför behövs också mer kunskap och forskning om småföretagens och entreprenörernas internationalisering. I Handbook of Research on International Entrepreneurship presenteras bidrag på området från olika discipliner och olika delar av världen. […]
Telefon: 08 458 78 00
E-post: info@esbri.se