Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.
Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alla.
Patents – Economics, Policy and Measurement innehåller 18 artiklar från olika akademiska tidskrifter, alla skrivna av patentforskaren F M Scherer. Fokus i boken ligger främst på tre områden som på varierande sätt relaterar till patentforskningen. Det första handlar om hur man ska identifiera och utforma policys som leder till ett optimalt patentskydd, på såväl nationella […]
Tredje upplagan av denna genomgång av entreprenörskapsforskningens historia innehåller en hel del nytt material. Samtliga kapitel i boken har bearbetats och några är helt nya. Förutom en tillbakablick på fältets tillblivelse, gör Hans Landström i Entreprenörskapets rötter en översikt över modernare teorier, som till exempel Howard Aldrichs evolutionära synsätt på företagsetablering och Saras Sarasvathys tankar […]
Det är stora skillnader mellan olika länders innovativa profil. Det gäller såväl mängden innovationer, som vilken typ av innovationer som kommer fram och hur framgångsrika de blir. En del länder producerar mängder med radikala innovationer, men lyckas inte marknadsföra dem. Andra satsar på inkrementella innovationer och når stor kommersiell framgång. Innovation and Institutions – A […]
Förklara eller förstå entreprenörskap? handlar om entreprenörers och entreprenörskapets betydelse i samhället. Björn Bjerke skiljer, som titeln antyder, mellan att förklara och förstå ett fenomen som entreprenörskap. Att förklara går ut på att finna mönster, att förstå går ut på att tolka – mycket enkelt uttryckt. Medan merparten av den befintliga entreprenörskapsforskningen ägnar sig åt […]
I boken Globalization and Entrepreneurship – Policy and Strategy Perspectives ligger fokus på globalisering som fenomen. Särskilt utrymme ges till hur globaliseringen påverkar små och medelstora företag. Den första avdelningen i boken går in på de vanligaste vägarna för småföretag att ta sig till en internationell marknad: export, partnerskap eller utländska direktinvesteringar. I den andra […]
Internationalisering blir ett allt viktigare konkurrensmedel. Även mindre företag kan i dag, bland annat tack vare teknikutvecklingen, relativt enkelt verka på en internationell marknad. Därför behövs också mer kunskap och forskning om småföretagens och entreprenörernas internationalisering. I Handbook of Research on International Entrepreneurship presenteras bidrag på området från olika discipliner och olika delar av världen. […]
Entrepreneurs: Talent, Temperament, Technique fokuserar på vad entreprenörer gör och varför. Bill Bolton och John Thompson kommer också in på hur affärsmöjligheter identifieras och, framförallt, på hur vi kan identifiera entreprenöriella individer. Varför lyckas vissa, medan andra misslyckas? Vad skiljer tillväxtorienterade entreprenörer från dem som väljer att inte växa? Författarna har utvecklat en metod som […]
Det pratas mycket om hur viktigt det intellektuella kapitalet är i dag. Ändå saknas forskning om hur företag -särskilt småföretag – använder de system som ska skydda det intellektuella kapitalet, som exempelvis patent, varumärken och copyright. Om det handlar boken Intellectual Property and Innovation Management in Small Firms. Artikelförfattarna kommer bland annat fram till att […]
I Entreprenörskapets väsen sammanfattar Bengt Johannisson först sina tankar om fenomenet entreprenörskap, som de formats av hans ”vanliga” forskning. I det påföljande kapitlet beskriver Johannisson detaljerat sina praktiska erfarenheter från deltagandet i ett entreprenöriellt projekt. Det har fått namnet Anamorfosprojektet och initierades för att lära mer om entreprenörskapets särart. Tanken är att forskaren måste göra […]
Globaliseringens effekter på den ekonomiska utvecklingen är stora, och den svenska konkurrenskraften i form av innovativa storföretag har minskat. Det är utgångspunkten för The Birth, the Life and the Death of Firms. Frågan blir då om entreprenörskap och nyföretagande kan fylla det tomrum som storföretagen lämnar efter sig? Gunnar Eliasson konstaterar i ett kapitel att […]
Det är inte lätt för företag att skapa och behålla en hög innovationskraft. Ett sätt, eller till och med det bästa sättet, är enligt Mason och Rohner att satsa på så kallat corporate venturing. Med det menas helt enkelt riskkapitalinvesteringar som görs av ”vanliga” företag och inte av riskkapitalbolag. Den här typen av investeringar ger […]
I Handbook of Qualitative Research Methods for International Business går författarna igenom hela livscykeln i ett forskningsprojekt från idé till publicerat material. Boken riktar sig främst till akademiker inom fältet internationella affärer och tar upp många olika, kontrasterande perspektiv på kvalitativ forskning. Boken har en påtagligt internationell prägel och innehåller bidrag från bland annat USA, […]
Telefon: 08 458 78 00
E-post: info@esbri.se