Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Boktips

Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alla.

Marknaden svämmar över av amerikanska och europeiska böcker om entreprenörskap, innovation och småföretag. En delvis annorlunda bild får man i Strategy and Entrepreneurship in Arab Countries. Författaren M S S El Namaki kopplar teorier från bland andra Joseph Schumpeter, Peter Drucker, David McClleland och Henry Mintzberg till den arabiska kontexten. Han hämtar empiri från exempelvis […]

Entreprenörskap är ett relativt nytt område inom ämnet psykologi, men inte desto mindre viktigt. Det saknas nämligen fortfarande mycket kunskap kring de psykologiska faktorer som ligger bakom ett framgångsrikt entreprenörskap. Det är utgångspunkten för Robert Baum, Michael Frese och Robert Baron som är redaktörer för The Psychology of Entrepreneurship. Tillsammans med Jerome Katz redogör de […]

Små företag skapar arbetstillfällen och tillväxt, och räknas i dag som en mycket viktig del i ett lands ekonomi. Och än mer så i länder som är under utveckling. Där kan det lilla företaget till och med stå för det enda alternativet till överlevnad och en väg till individuell frihet. Det är fallet i Palestina. […]

Konstnärer, designers, arrangörer av mötesplatser, idrottsstjärnor, filmproducenter och lantbrukare som släpper ut sina kor på grönbete inför förväntansfulla stadsbor. Alla är de aktörer inom upplevelseekonomin – en sektor som rymmer mycket entreprenörskap, och som får ökad uppmärksamhet av forskarkåren. I boken Entrepreneurship and the Experience Economy medverkar 14 forskare, främst svenska. Redaktörer är Daniel Hjorth […]

25 års forskning om riskkapital sammanfattas i Handbook of Research on Venture Capital. Redaktören Hans Landström har samlat in nyskrivna artiklar från några av världens ledande forskare i ämnet. Kapitlen handlar bland annat om institutionellt venture capital, affärsänglar samt om storföretags finansiering av entreprenöriella verksamheter. Landström bidrar själv med två kapitel. I det ena benar […]

Vilken roll spelar mindre företag i den globala ekonomin? Troligtvis är de ganska viktiga, men ibland kan det vara svårt att se skogen för alla träd. Det är en utgångspunkt i boken Trading Places – SMEs in the Global Economy. Redaktörerna Lester Lloyd-Reason och Leigh Sear är kritiska till den explosionsartade utveckling som har ägt […]

Över hela världen ökar förväntningarna på universiteten. I takt med att de statliga anslagen minskar ska universiteten öka kommersialiseringstakten och slå mynt av forskningen. I Academic Entrepreneurship in Europe reder de fyra författarna ut begreppen kring akademiska avknoppningar. De menar att lejonparten av forskningen om akademiskt entreprenörskap är koncentrerad till amerikansk high-tech, ofta från MIT […]

Det har sagts förut, men tål att sägas igen: världen har förändrats. Det är inte längre kapitalet som är herren på täppan. I stället är det kunskap, idéer, talang och innovationer som driver utvecklingen framåt. Det är inte längre bara de stora företagen som räknas – små och nya företag anses som minst lika viktiga […]

I juni 2003 arrangerades en konferens vid Kellogg School of Management i USA där tidigare opublicerad forskning om kreativitet och innovation inom organisationer presenterades. Leigh Thompson och Hoon Seok Choi har samlat gräddan av konferensbidragen i Creativity and Innovation in Organizational Teams. Boken har tre delar. Den första ägnas åt kreativa processer på individnivå och […]

Entrepreneurship: from opportunity to action är en praktisk lärobok för studenter och andra som vill starta en egen verksamhet. Författaren David Rae placerar affärsmöjligheten i centrum. Genom att lära sig att tänka och agera som en entreprenör kan vem som helst bli mer kreativ, innovativ och företagsam, menar han. I boken går Rae bland annat […]

Socialt entreprenörskap är fortfarande ett ganska luddigt begrepp. Det vill Alex Nicholls råda bot på med Social Entrepreneurship – New Models of Sustainable Social Change. I boken medverkar några av de verkliga auktoriteterna på området. Här tas ett brett grepp och bidragen kommer såväl från forskare som från praktiker och policymakare. Från det praktiska hållet […]

New Firm Startups samlar 25 artiklar om nyföretagande från discipliner som ekonomi, psykologi och sociologi. Även flera olika forskningsansatser och metoder samsas i boken, som har Per Davidsson som redaktör. Några av bidragen är riktiga klassiker på området, till exempel Saras Sarasvathys artikel om ”effectuation”, Scott Shanes artikel om hur entreprenöriella möjligheter upptäcks, eller William […]

Sök

Arkiv