Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Boktips

Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alla.

Den globala konkurrensen ställer ökade krav på företagen. De måste agera proaktivt och innovativt för att ta vara på möjligheter, och möta de hot som uppkommer. I International Entrepreneurship beskriver Antonella Zucchella och Paolo Scabini hur de mest framgångsrika, internationella entreprenörerna agerar. I boken går de igenom teoribildning kring internationalisering, entreprenörskap och strategiskt ledarskap. Författarna […]

När it-bubblan sprack var det många som funderade över vad det var som gick snett. Wendy Jansen, Wilchard Steenbakkers och Hans Jägers menar att en hel del av bubbelföretagen saknade bra affärsmodeller, och att det är en av anledningarna till att många gick under. I New Business Models for the Knowledge Economy svarar de på […]

De flesta företag har tillväxt som mål. Men det är inte ett lätt mål att uppfylla, särskilt inte i långa loppet. Många är de företag som har växt en tid, för att sedan hamna i en lång utförsbacke. Måste det vara på det sättet? Nej, hävdar Marc Meyer i The Fast Path to Corporate Growth […]

Handbook of Research on Ethnic Minority Entrepreneurship – A Co-evolutionary View on Resource Management tar ett globalt grepp på ämnet invandrares företagande. Redaktören Léo-Paul Dana har lyckats få hela 75 forskare att lämna bidrag till boken, som innehåller kapitel från hela världen. Många av kapitlen utforskar hur företagandet ser ut i en viss minoritetsgrupp, i […]

Entreprenörer upptäcker inte möjligheter, de skapar egna. Man börjar med vem man är, vad man kan och vilka man känner – och tar det därifrån. Det är grundtanken i Saras Sarasvathys teori om hur entreprenörskap går till. Hon skriver om den i Effectuation: Elements of Entrepreneurial Expertise. ”Effectuation” kan enklast beskrivas som en logik för […]

Björn Bjerkes bok Förklara eller förstå entreprenörskap från 1989 är en milstolpe inom den svenska entreprenörskapslitteraturen. Understanding Entrepreneurship fungerar delvis som en uppföljning. Bjerke bär med sig några käpphästar från den tidigare boken: Entreprenören som person är viktig. Entreprenörskap tillhör hela samhället, inte bara det ekonomiska. Entreprenörskap ligger närmare konsten än vetenskapen. Men under de […]

Sigmund Freud menade att kärlek och arbete är hörnstenarna i det som gör oss mänskliga, och att dessa två ting måste balanseras för att vi ska vara nöjda och lyckliga. I många familjeföretag uppstår en konflikt mellan familjen (kärleken) och företaget (arbetet). Om företaget ska klara sig i flera generationer måste konflikterna uppmärksammas och lösas. […]

Innovationsforskning har bedrivits i flera decennier, inom en rad olika discipliner och utifrån en mängd olika metodologiska utgångspunkter. Franco Malerba och Stefano Brusoni vill belysa de viktigaste frågorna: Såväl de klassiska, svårlösta som de nya, outforskade. Därför har de samlat bidrag från ett trettiotal forskare i Perspectives on Innovation. Jan Fagervall, Bengt-Åke Lundvall och Maureen […]

Marknaden svämmar över av amerikanska och europeiska böcker om entreprenörskap, innovation och småföretag. En delvis annorlunda bild får man i Strategy and Entrepreneurship in Arab Countries. Författaren M S S El Namaki kopplar teorier från bland andra Joseph Schumpeter, Peter Drucker, David McClleland och Henry Mintzberg till den arabiska kontexten. Han hämtar empiri från exempelvis […]

Entreprenörskap är ett relativt nytt område inom ämnet psykologi, men inte desto mindre viktigt. Det saknas nämligen fortfarande mycket kunskap kring de psykologiska faktorer som ligger bakom ett framgångsrikt entreprenörskap. Det är utgångspunkten för Robert Baum, Michael Frese och Robert Baron som är redaktörer för The Psychology of Entrepreneurship. Tillsammans med Jerome Katz redogör de […]

Små företag skapar arbetstillfällen och tillväxt, och räknas i dag som en mycket viktig del i ett lands ekonomi. Och än mer så i länder som är under utveckling. Där kan det lilla företaget till och med stå för det enda alternativet till överlevnad och en väg till individuell frihet. Det är fallet i Palestina. […]

Konstnärer, designers, arrangörer av mötesplatser, idrottsstjärnor, filmproducenter och lantbrukare som släpper ut sina kor på grönbete inför förväntansfulla stadsbor. Alla är de aktörer inom upplevelseekonomin – en sektor som rymmer mycket entreprenörskap, och som får ökad uppmärksamhet av forskarkåren. I boken Entrepreneurship and the Experience Economy medverkar 14 forskare, främst svenska. Redaktörer är Daniel Hjorth […]

Sök

Arkiv